22.6.2023
Osuuskauppa Suur-Savon marketit palvelevat juhannuksena laajoin aukioloajoin. Valikoimissa on huomioitu juhannuksen perinteet. S-ryhmän teettämän tuoreen kyselytutkimuksen mukaan noin kolmasosa suomalaisista suunnittelee tänä vuonna mökkijuhannusta. Reilu 40 prosenttia vastaajista aikoo viettää juhannusta kotioloissa. Joka tapauksessa grilli lämpiää juhannuksena 2–3 kertaa ja ritilältä löytyy grillilihojen ja makkaran rinnalla erilaisia kasviksia. Tyypillisenä juhannuksena herkkusienien ja maissin myynnin volyymi kasvaa yli 2,5-kertaiseksi normaalista viikosta.
Sää kiinnostaa juhannuksena ja sillä onkin suurin vaikutus grillausintoon. Kyselyyn vastanneista 37 % sanoo grillaavansa vain, jos sää on sopiva. Samankokoinen joukko kertoo toisaalta grillaavansa säässä kuin säässä. Tyypillisimmin juhannuksena grillaus ei jää yhteen kertaan vaan grilli kuumenee 2–3 kertaa. Säällä on muutenkin jonkin verran vaikutusta juhannuksen viettoon ja erityisesti siihen, kuinka paljon aikaa vietetään ulkotiloissa. Vain harva muuttaa tai peruu juhannussuunnitelmiaan sään vuoksi.
Mitä grilliin laitetaan?
Kyselyn perusteella juhannuksen odotetuin ruoka on uudet perunat (75 %). Yli puolet vastaajista mainitsee suosikeikseen myös grillilihat sekä grillimakkaran. Seuraavana suosikkilistalla ovat mansikat, grillikasvikset, grillijuusto, jäätelö ja erilaiset kalatuotteet. Alle 34-vuotiailla juhannuksena korostuvat myös makeiset ja sipsit.
Juhannusjuomiksi mainitaan vesi, kivennäisvesi ja olut. Vastauksien perusteella naiset painottavat enemmän vettä ja miehet olutta. Alle 34-vuotiaat suosivat virvoitusjuomia. Noin puolet vastanneista suosii perinteisiä juhannusruokia, mutta kokeilee niiden rinnalla myös uusia ideoita. Juhannuksena ruoat valmistetaan pääosin itse. Ruoan lisäksi joka kolmannella vastaajalla löytyy ostoslistalta juhannusviikonlopuksi hyönteiskarkotteita ja joka viidennellä aurinkovoiteita.
Ostokset kyytiin mökkimatkalla
Entäs miltä näyttävät S-ryhmän datassa edellisvuoden juhannuksen toteutuneet myynnin volyymit?
–S-ryhmän kaupoista haetaan juhannukseksi noin miljoona kiloa grillattavaa. Juhannusviikon suurin muutos nähdään herkkusienissä ja maisseissa, joita ostetaan yli 2,5 kertaa enemmän kuin edeltävällä viikolla. Lähes samaan muutokseen yltävät myös grillijuustot, lohifileet sekä grillihiilet ja briketit. Herkkusienten ja maissin lisäksi juhannuksena suositaan kasviksista ananasta, kesäkurpitsaa ja vesimelonia. Juomissa myynnin volyymi juhannusviikolla kasvaa suhteellisesti eniten alkoholijuomasekoitteissa ja viinijuomissa, kuten myös siidereissä ja lonkeroissa. Olutta ja virvoitusjuomia ostetaan paljon läpi kesän, mutta niitäkin juhannusviikolla normaalia enemmän, S-ryhmän päivittäistavarakaupan myyntijohtaja Antti Oksa kertoo.
Osuuskauppa Suur-Savon marketeissa innostutaan juhannusviikolla ostamaan tavallista enemmän grillimakkaroita ja bratwursteja, naudan ja porsaan grillilihoja sekä tietysti uusia perunoita. -Näiden tuotteiden volyymi lähes kaksinkertaistuu juhannuksen aikaan. Samoin kalan osalta volyymi tuplaantuu, kertoo Osuuskauppa Suur-Savon marketkaupan toimialajohtaja Satu Nieminen. -Osuuskauppa Suur-Savon toimialueella on paljon mökkiasukkaita, joten juhannus on meille ruokakaupassa yksi vuoden kiireisimmistä ajoista. Meidän ruokakauppamme palvelevat juhannuksen alla laajoin aukioloajoin. Nostamme kapasiteettia myös ruoan verkkokaupassa, jolloin esim. mökkipaikkakuntalaiset voivat napata ostokset valmiina mukaan matkan varrella, jatkaa Nieminen.
Lisätietoja:
Satu Nieminen, marketkaupan toimialajohtaja, Osuuskauppa Suur-Savo, p. 050 517 0374, satu.nieminen@sok.fi
Lähteet:
S-ryhmän myyntidata 2023, myynnin volyymin kasvu (kg/l): juhannusviikko 2022 vs. edeltävä viikko.
S-ryhmän asiakastutkimukset 2023 ja 2022: Hintojen nousun vaikutus ostokäyttäytymiseen, tuorein kysely 6/2023, vastaajamäärä 4274, Feelback Group
1.11.2024 | S-Etuja
1.11.2024 | Paikallisia uutisia | S-Etuja
8.10.2024 | Paikallisia uutisia