Osuuskauppa Suur-Savossa tavoitteena puolittaa ruokahävikki – punalapputuotteet edelleen asiakkaiden suosiossa


13.9.2021

Punalapputuotteet ja niiden ilta-ale ovat vakiinnuttaneet asemansa S-ryhmän ruokakaupoissa, mutta merkittävä osa hävikin minimoiseksi tehtävästä työstä tapahtuu jo ennen kuin tuotteet saapuvat kaupan hyllylle. Esimerkiksi oikeiden tilausmäärien yhä tarkempaa ennustamista kehitetään herkeämättä.

Koko S-ryhmän tavoitteena on puolittaa ruokahävikki vuoteen 2030 mennessä. Vastuullisuusohjelmaan kirjattua tavoitetta kohti edetään kehittämällä sekä ennustepohjaista tilaamista että uusia tapoja hyödyntää hävikkiuhan alla olevia tuotteita. Esimerkiksi joissakin osuuskaupoissa on tuotu tarjolle edullisia hävikkilaatikoita ja -pusseja hedelmä- ja vihannes- sekä leipäosastoille. Viime vuonna S-ryhmän ruokakauppojen hävikki laski seitsemän prosenttia.

Ilta-alessa tutut suosikit

Asiakkaille näkyvin ja tutuin osa hävikinhallintaa lienevät punalaputetut tuotteet sekä niiden ilta-alennukset, joita hyödyntämällä voi tehdä helposti hävikistä hyvikkiä.

Osuuskauppa Suur-Savon ruokakaupoissa vanhaksi menossa olevia tuotteita on punalaputettu systemaattisesti jo yli kymmenen vuoden ajan. Punalapputuotteiden -60 %:n ilta-ale puolestaan vakiinnutti asemansa nelisen vuotta sitten, jolloin siitä tuli valtakunnallinen käytäntö S-ryhmän myymälöissä.

Vuonna 2020 S-ryhmän ruokakaupoissa myytiin reilut 80 miljoonaa punalaputettua tuotetta. Kappalemäärissä mitattuna suosituimpia punalapputuotteita ovat etenkin paistopisteen tuotteet (muun muassa riisipiirakat, croissantit ja lihapasteijat) sekä jauhelihat. Euromääräisesti eniten punalaputettuina myydään tuoreita kala- ja lihatuotteita, erityisesti lohifileitä, jauhelihoja ja kanafileitä.

Punalaputtamisen lisäksi elintarvikkeita lahjoitetaan myymälöistä myös hyväntekeväisyyteen. S-ryhmän osuuskaupat tekevät yhteistyötä yli 400 hyväntekeväisyyskumppanin kanssa eri puolilla Suomea. Meillä osuuskauppa Suur-Savossa on vajaa parikymmentä hyväntekeväisyysyhteistyökumppania esimerkiksi ViaDia ry, Punainen risti, seurankunnat ja työttömien yhdistykset kertoo marketkaupan asiantuntija Hannele Jalkanen Osuuskauppa Suur-Savosta.

”Ruokahävikin vähentäminen on yhteinen asia, johon jokainen meistä voi vaikuttaa omilla valinnoillaan. Hävikkiä syntyy koko ruokaketjussa, mutta merkittävä osa siitä on peräisin kotitalouksista. Tämän vuoksi onkin tärkeää huolehtia myös siitä, että kaikki kotiin ostettu ruoka tulisi syödyksi. Esimerkiksi Yhteishyvän sivuilta löytyy ideoita hävikkiresepteihin, joiden avulla jääkaapin jämäruoista voi loihtia maukkaita annoksia”, sanoo vastuullisuuspäällikkö Anni Loukaskorpi S-ryhmän marketkaupasta.

Tällä viikolla vietetään hävikkiviikkoa, jonka tavoitteena on nostaa ruoan arvostusta ja kertoa ruokahävikin vähentämisen tärkeydestä. Ruokahävikin vähentämiseen kannustaa myös Rakasta joka murua -kampanja, jossa S-ryhmä on mukana. S-ryhmän vastuullisuusohjelman mukaan osuuskaupparyhmän tavoitteena on edetä kohti ruokahävikin puolittamista vuoteen 2030 mennessä. S-ryhmä on mukana myös elintarvikealan materiaalitehokkuuden sitoumuksessa, jossa hävikin vähentäminen on koko toimialan yhteisenä tavoitteena.