Nyt syödään helposti ja nopeasti – uusi ilmiö kovassa kasvussa


12.2.2018

Nopeasti syötävät take away -välipalatuotteet ovat yksi nopeimmin suosiotaan kasvattavista tuoteryhmistä S-ryhmän ruokakaupoissa. Nyt pääkaupunkiseudulla huippusuosituksi noussut Makula-tuotesarja laajenee valtakunnalliseksi.

Nopeasti syötävät välipalat ovat nousseet kauppojen suosikkituotteiden sarjaan. Suosion kasvua selittää erityisesti ihmisten kiireinen arki. S-ryhmä vastaa nopean syömisen tarpeeseen laajentamalla pääkaupunkiseudulla myytävän oman Makula-tuotesarjansa lähes kaikkiin Prismoihin ja osaan S-marketteja kautta maan. 

Makula-sarjaan kuuluu muun muassa valmiita salaattiannoksia, leipiä, wrappeja ja sushia. Tuotteita on liha-, kala- ja kasvistäytteillä ja ne on erotettu toisistaan selkein värikoodein.

– Makulan tuotteet ovat kohtuuhintaisia ja laadukkaita. Tuotteet on sijoitettu erilliseen take away -päätyyn, josta kiireisen asiakkaan on ne helppo napata mukaan, valikoimapäällikkö Heidi Salmi S-ryhmän vähittäiskaupasta kertoo.

Asiakkaista 90 prosenttia ostaa välipalatuotteita kaupoista etenkin arkisin ja yhä useampi korvaa aterioita välipaloilla liikkeellä ollessaan.

Syömistapojen muutos näkyy myynneissä: S-ryhmän ruokakaupoissa esimerkiksi burritojen ja wrappien myynti jopa tuplaantui viime vuonna. Valmiiden salaattiannosten myynti kasvoi yli 30 prosenttia.

– Välipalatuotteita ostetaan, kun pitää kiireesti saada maukasta, helppoa ja nopeasti mukaan napattavaa syötävää, Salmi summaa.

Herkullista, helppoa ja nopeaa

Nopeasti syötävien välipalatuotteiden lukumäärä on kasvanut viimeisen parin vuoden aikana huimasti.  

– Tässä on syntymässä selkeä ilmiö: herkullisten, helppojen ja nopeiden syötävien nousukausi, toteaa Heidi Salmi.

Kaupan hyllyille ilmestyy uusia kuluttajia kiinnostavia vaihtoehtoja jatkuvasti. Tarjolla on tuotteita munakkaista tuorepuuroihin.

– Menestyvän tuotteen reseptissä ovat kohdallaan ainakin maku, helppous niin pakkauksen kuin tuotteen syömisenkin kannalta ja tietysti hinta, Salmi kertoo.  

Myös laajat aukioloajat ovat vaikuttaneet tuotteiden suosioon. Niitä ostetaankin kaikkina aukioloaikoina, aikaisesta aamusta iltamyöhään.