Sokos Hotels lähti ensimmäisenä hotelliketjuna Suomessa mukaan yksityisasiakkaille tarjottavaan päästöjen kompensaatioon. Ensimmäisen vuoden aikana kertyneillä varoilla on suojeltu ja istutettu metsiä, luotu uusia hiilinieluja sekä kehitetty innovaatioita hiilensidontaan.

Vuosi sitten marraskuussa astui voimaan rahankeräyslain muutos, joka antoi kuluttajille mahdollisuuden kompensoida aiheuttamiaan ilmastopäästöjä. Sokos Hotels -ketju mahdollisti kompensaation asiakkailleen heti, kun lakimuutos astui voimaan.

– Asiakkaamme toivoivat vapaaehtoista kompensaatiota ja he ovat ottaneet sen selkeästi ilolla vastaan. Ensimmäisen vuoden aikana on kompensoitu jo tuhansia hotelliöitä ja -aamiaisia. Kompensaation tarjoaminen on luonteva jatkumo vaikuttavalle ja pitkäjänteiselle vastuullisuustyöllemme, kertoo kehityspäällikkö Jukka Kaartinen SOK:n matkailu- ja ravitsemiskaupan ketjuohjauksesta.

Vuoden aikana hotelliyöpyjien tekemien kompensaatioiden avulla sidottu hiilimäärä vastaa päästöjä, jotka syntyvät reilusta miljoonasta autolla ajetusta kilometristä.

Sokos Hotelleissa kompensaation hinta on tällä hetkellä vain 0,47 euroa per yö Suomessa ja 1,22 euroa Tallinnassa. Hintojen pohjana ovat keskimääräiset huonekohtaiset päästöt. Hinnat jäävät alhaiseksi, koska kaikkien Sokos Hotellien käyttämä sähkö tulee uusiutuvista lähteistä ja hotellien energiatehokkuutta on parannettu jo vuosia. Käytännössä kompensoitavaksi jää vain kiinteistön lämmityksestä ja aamiaisesta syntyviä päästöjä.

Kompensaatio konkretisoi asiakkaalle oman hiilijalanjälkensä pienentämisen

Asiakkaiden kulutuksestaan maksama kompensaatio ei vaikuta S-ryhmän itse tekemään ilmastotyöhön.

– Kompensointi on hotellien asiakkaille tarjottava lisäpalvelu, jolla asiakkaat voivat vähentää omaa arkista hiilijalanjälkeään. Asiakkaiden maksamaa kompensointia ei lasketa mukaan S-ryhmän omiin ilmastotavoitteisiin, Kaartinen painottaa.

S-ryhmän omalle toiminnalleen asettamat ilmastotavoitteet ovat kunnianhimoiset. Vuosina 2015–2020 kaupparyhmä pudotti oman toiminnan hiilipäästöjään jo 70 prosenttia. Omien ilmastotoimiensa lisäksi S-ryhmä on haastanut tavarantoimittajansa mukaan pudottamaan omia hiilipäästöjään yhteensä miljoona tonnia. Iso juttu -haasteen on ottanut vastaan jo yli sata yritystä.

Tukea ilmastohankkeisiin

Kompensoinnilla kerätyillä varoilla rahoitetaan ilmastohankkeita, joissa ilmakehään jo päästettyä hiiltä sidotaan esimerkiksi metsiin tai maaperään. Sokos Hotellien asiakkaiden kompensaatiot ovat jakautuneet hankkeisiin Euroopassa, Aasiassa, Afrikassa ja Etelä-Amerikassa.

– Päästöjä on kompensoitu muun muassa innovoimalla uudenlaista hiilensidontaa merilevän avulla, metsittämällä alueita Keniassa ja suojelemalla laajaa suoaluetta Borneon etelärannikolla Indonesiassa, Kaartinen kertoo.

Sidonnan teho on tieteellisesti todennettua ja sertifioitua. Sokos Hotellien yhteistyökumppanina kompensoinnissa on kotimainen Compensate-säätiö. Compensate on suomalainen toimija, jonka kompensaatiomallin keskiössä on merkittävä ylikompensointi eli hiiltä sidotaan ilmakehästä aina vähintään saman verran kuin sitä on tuotettu. Kaikki projektit ovat aina lisäisiä eli kompensaatiotoiminnan pitää todennetusti lisätä hiilensidontaa.

Lähes 18 000 ruokailijaa nauttii isänpäivälounaan ABC-asemilla ensi sunnuntaina. Isänpäivän Noutopöytä on perinne jo tuhansille perheille. ABC:n ylivoimaisesti suosituin juhlapäivä on edelleen äitienpäivä, jolloin ruokailijoita on jopa yli 40 000. 

ABC-asemien henkilökunta valmistautuu parhaillaan tulevaan sunnuntaihin, jolloin asemilla tarjoillaan mutkatonta juhlaruokaa tuhansille asiakkaille.

– Tänä vuonna tarjoamme kotimaista porsaan ulkofileetä ja kermaista pippurikastiketta, uunipaistettua kirjolohta ja smetanakastiketta sekä kasvis-kookoscurrya. Isänpäivän lounaan suosio piilee varmasti siinä, että meillä koko perhe voi nauttia herkuista pitkän kaavan mukaan edullisesti. Juhlapäivän kunniaksi tarjolla on myös kakkukahvit, jotka sisältyvät lounaan hintaan, ABC-ravintoloiden kehityspäällikkö Teemu Vehniäinen kertoo.

ABC Noutopöytä kokoaa ihmiset yhteen niin arkena kuin juhlana. Juhlanoutopöytä on perinteisesti katettu aina äitienpäivänä, isänpäivänä ja joulun alla. ABC:n vilkkain yksittäinen juhlapäivä on äitienpäivä, jolloin lounaan nauttii jopa yli 40 000 asiakasta. Tänä vuonna jouluinen noutopöytä on tarjolla kaikilla ABC-asemilla 6.–7.12., ja useat asemat kattavat sen myös muutamana lisäpäivänä.

Noutopöytä säilytti suosionsa myös haastavina aikoina

Korona-aikana ABC Noutopöydän ruokailijamäärät laskivat, mutta tällä hetkellä sen suosio kasvaa taas ilahduttavaa vauhtia. Juhlanoutopöytiä jouduttiin perumaan haastavimpaan korona-aikaan vain kahdesti, ja näistä yksikään ei koskenut isänpäivän lounasta.

– Olemme halunneet parhaamme mukaan pitää kiinni juhlanoutopöydistä, jotta voimme tarjota asiakkaillemme kohtuuhintaisen juhla-aterian. Tänäkin isänpäivänä jo legendaksi muodostunut juhlalounas on saatavilla ympäri Suomea noin 90 ABC-asemalla. Joillakin paikkakunnilla tarjoamme ainoana ravintolana isänpäivän lounaan, Vehniäinen sanoo.

Vuonna 2019 ABC:n noutopöytäannoksia myytiin yhteensä noin 4,8 miljoonaa kappaletta koko vuoden aikana. Tämän vuoden ennuste lähenee jo neljää miljoonaa myytyä annosta.

Tarjontaa uudistetaan vuosittain

ABC Noutopöydän annoksia kehitetään huolellisesti yhdessä ABC-ketjun ammattilaisten voimin. Samoin noutopöydän juhla-ateriat ovat tarkkaan harkittuja ja ne vaihtelevat vuosittain.

– Monipuolisuus ja helppous ovat noutopöytämme vahvuuksia. Jokainen voi kerätä pöydästä itselleen juuri sopivan annoksen. Uudistamme tarjontaa säännöllisesti sen mukaan, miten asiakkaidemme ruokailutottumukset muuttuvat. Tänä syksynä valikoima monipuolistui entisestään ja tarjoamme tuttujen ruokien lisäksi enemmän makupaloja maailmalta. Noutopöydässämme on joka päivä myös proteiinipitoinen kasvisvaihtoehto, Vehniäinen kertoo.

Isänpäivän Noutopöytä tarjoillaan ABC Ravintoloissa sunnuntaina 13.11.2022. Noutopöydän hinta on S-Etukortilla 16,90 € (norm. 17,90 €). Lapsille (3–7-vuotiaat) noutopöytä maksaa 5,90 € ja junioreille (8–12-vuotiaat) 7,90 €. ABC-mobiililla maksettaessa aikuisten noutopöydästä saa alennusta –10 %.

Osuuskauppa Suur-Savon ABC-asemilla Juvalla, Kuortissa, Pieksämäellä, Pitkäjärvellä ja Tuukkalassa isänpäivän noutopöytä tarjoillaan 13.11. kello 11–15.

Tänä vuonna jouluinen noutopöytä on tarjolla ABC-asemilla Juvalla, Kuortissa, Pieksämäellä ja Pitkäjärvellä 6.–7.12. ja 16.–17.12 klo 11-15. ABC-asemalla Tuukkalassa joulupöytä tarjoillaan 16.–17.12. klo 11–15.

S-ryhmä edistää omilla tavoitteillaan ja käytännön toimenpiteillään kestävää pakkaamista, kuten pakkausten parempaa kierrätettävyyttä, kierrätysraaka-aineen käyttöä ja pakkauksissa käytetyn muovin määrän vähentämistä. Pakkausuudistukset ovat kaupparyhmässä jatkuvaa työtä, jota tehdään yhdessä tavarantoimittajien kanssa. 

Viime vuoden aikana muovia vähennettiin yli 60 oma merkki -tuotteen pakkauksessa. Vuositasolla tällaisilla muutoksilla säästetään yhteensä kymmeniä tonneja muovia.

”Olemme tänäkin vuonna jatkaneet pakkausmuovin vähentämistä omien merkkien tuotteissa, silloin kun se tuotteen laadun ja säilyvyyden kannalta on ollut mahdollista. Esimerkiksi keväällä vietiin päätökseen hieno muutos Herkku-brändin valmisruokapakkauksissa yhdessä S-Herkkukeittiön kanssa”, kertoo vastuullisuuspäällikkö Anni Loukaskorpi S-ryhmän marketkaupasta.

Kymmenessä eri Herkku-tuotteessa on nyt uusi, vastuullisuuden näkökulmasta kestävämpi pakkaus. Valmisruokien rasiat vaihdettiin mustasta, värinsä vuoksi heikosti kierrätettävästä, rasiasta uuteen vaaleampaan rasiaan, jonka raaka-aineesta vähintään 70 % on kierrätettyä muovia. Lisäksi useassa sarjan tuotteessa pystyttiin vähentämään käytetyn muovin määrää, rasiasta riippuen jopa 15–26 %. Vuositasolla muovia käytetään näissä pakkauksissa yhteensä lähes 5000 kiloa vähemmän kuin aiemmin.

Mukana kansainvälisessä muovisitoumuksessa alusta alkaen

S-ryhmä on sitoutunut muovin kiertotalouden edistämiseen omien tavoitteidensa lisäksi Ellen MacArthur -säätiön ja YK:n käynnistämän kansainvälisen sitoumuksen kautta. S-ryhmä allekirjoitti Ellen MacArthur -sitoumuksen jo vuonna 2018 ja raportoi säätiölle edistymisestään vuosittain. Sitoumuksen keskeisimpiä tavoitteita ovat esimerkiksi turhan muovin välttäminen ja kierrätettävyyden parantaminen. Sen avulla edistetään myös kierrätysmuovin käyttöä sekä pakkausten uudelleenkäyttöä, mikä vähentää neitseellisen muovin tarvetta pakkauksissa.

Ellen MacArthur -muovisitoumuksen viimeisin raportti julkaistiin keskiviikkona 2.11. Sen mukaan joillakin alueilla tapahtuvasta vahvasta kehityksestä huolimatta yritysten yhteinen tavoite käyttää ainoastaan uudelleenkäytettäviä, kierrätettäviä tai kompostoitavia muovipakkauksia vuoteen 2025 mennessä ei näytä toteutuvan. Tämän vuoksi yritysten tulisi nopeuttaa toimiaan muun muassa uudelleenkäytettävien pakkausvaihtoehtojen edistämisessä ja kertakäyttöisen muovipakkaamisen vähentämisessä. Lisäksi raportti peräänkuuluttaa välittömiä toimia muoviroskan välttämiseksi myös valtioilta. Edistystä on saatu aikaan esimerkiksi kierrätysmuovin lisäämisessä: sitoumuksessa mukana olevien yritysten kierrätysmuovin käyttö on tuplaantunut viimeisen kolmen vuoden aikana.

S-ryhmä sitoutuu kantamaan oman vastuunsa valtakunnallisissa energiansäästötalkoissa. S-ryhmä laskee yli tuhannen toimipaikkansa lämpötilaa yhdellä asteella. Lisäksi kaupparyhmässä varaudutaan vähentämään sähkönkulutusta valtakunnallisten huippukulutuspiikkien aikana aamukahdeksalta ja iltaviideltä. Myös henkilöstö osallistuu ideoimaan energiansäästövinkkejä.

”Jokainen kilowatti merkitsee yhteisissä talkoissa. Olemme virittäneet energiatehokkuuden kiinteistöissämme jo varsin pitkälle, mutta etsimme jatkuvasti uusia yhteisiä tapoja vastata tulevan kauden sähköpiikkeihin ja vähentää näin sähköverkon kuormitusta”, sanoo energiaohjauksen päällikkö Matti Loukkola S-ryhmästä.

S-ryhmä alentaa yli tuhannessa toimipaikassaan eri puolilla Suomea sisäilman lämpötilaa pysyvästi yhdellä asteella, kun lämmityskausi alkaa. Tämä voi tarkoittaa toimipaikkatasolla jopa viiden prosentin laskua lämmitysenergian kulutuksessa. Koko kaupparyhmän tasolla tämä vastaa reilun 800 sähkölämmitteisen omakotitalon vuosittaista sähkönkulutusta.

S-ryhmä on varautunut vähentämään sähkön kulutusta ennakoiden ja osallistuu näin mahdollisten valtakunnallisten huippukulutuspiikkien ehkäisemiseen. Sähkönkäytön tehohuiput osuvat tyypillisesti aamukahdeksaan ja iltaviiteen. S-ryhmä sitoutuu pienentämään tehohuippujen aikana ilmanvaihdon ilmamäärät minimiin ja säätämään valaistusta pienemmäksi. Uudet energiansäästötoimenpiteet toteutetaan kiinteistöissä, joissa ne ovat teknisesti mahdollisia, järjestelmät ovat S-ryhmän hallinnassa ja toimilla ei ole merkittävää vaikutusta työskentelyyn tai asiointiin.

S-ryhmä on investoinut fiksuun energiankäyttöön ja omaan uusiutuvaan energiaan jo vuosia. Muun muassa järjestelmälliset investoinnit energiatehokkaisiin kylmäkalusteisiin ovat tuoneet merkittävää energiansäästöä. Kylmäkalusteet ovat osa isompaa teknistä järjestelmää, mikä tuo sähkön säästön lisäksi myös keinoja hyödyntää hukkalämpöä kiinteistössä. Energiansäästötalkoisiin tarvitaan nyt myös nopeita ja vaikutukseltaan riittävän merkittäviä uusia keinoja nimenomaan kulutuspiikkeihin vastaamiseksi.

Myös osuuskauppojen henkilöstö haastetaan mukaan ideoimaan vinkkejä yhteisiin energiansäästööntalkoisiin.

”Omalta porukaltamme tulee arvokkaita vinkkejä arjen energiansäästötoimiin niin kaupoissa, hotelleissa, ravintoloissa kuin konttorilla. Viemme parhaat ideat käytäntöön”, Loukkola sanoo.

S-ryhmän energiankulutus on vähentynyt yli 40 prosenttia vuodesta 2010 – kiitos kylmäkaappien, led-valojen ja hukkalämmön hyödyntämisen

S-ryhmä on tehnyt jo vuosien ajan merkittäviä investointeja energian kulutuksen tehostamiseksi sekä oman uusiutuvan energian lisäämiseksi. S-ryhmän omalla uusiutuvalla energialla, eli tuuli- ja aurinkovoimalla, tuotettu sähkö kattaa lähes kaiken kaupparyhmän sähkön kulutuksesta.

Energiasäästöä tuovat ovellisiin ja ympäristöystävällisempää kylmäainetta käyttäviin kylmälaitteisiin siirtyminen, LED-valaistus sekä lämpöpumppujen, aurinkopaneelien ja maalämpöratkaisujen hyödyntäminen. Nämä toimet ovat vaikuttaneet merkittävästi myymälöiden energiatehokkuuteen. Yhä useampi myymälä myös lämpenee kylmälaitteista syntyneen hukkalämmön avulla. Sähkösyöpöistä yksittäisistä kylmäkalusteista on pyritty luopumaan.

Satsaukset uusiutuvaan energiaan ja energiatehokkuuteen ovat osa ilmastotekoja ja S-ryhmän tavoitetta olla oman toiminnan osalta hiilinegatiivinen vuonna 2025.

 

Lisätietoja: Matti Loukkola, energiaohjauksen päällikkö, S-ryhmä matti.loukkola(at)sok.fi, puh. 050 346 2823

Elokuun puolivälissä Osuuskauppa Suur-Savon ruokakauppoihin saapuvat Terre d’Italia -tuotteet tuovat makutervehdyksen suoraan Italiasta. Uutuussarjaan kuuluvat noin 50 erilaista tuotetta ovat osa S-ryhmän ja ranskalaisen Carrefourin yhteistyösopimuksen antia.

Suomessa vain S-ryhmän ruokakaupoista löytyvään Terre d’italia -tuotesarjaan kuuluu perinteisiä italialaisia herkkuja, kuten juustoja, öljyjä, marmeladeja, makeisia, suolaisia ja makeita keksejä, kastikkeita ja pastoja. Mukana on sekä teollisia että tuoretuotteita, joita on yhteensä noin 50.

-Nämä uutuudet tuovat vaihtelua kotikeittiöön. Terre d’Italian avulla jokainen pääsee pienelle makumatkalle Italiaan. Tuotteita on tarjolla rajoitettu erä ja niitä saa suuresta osasta ruokakauppojamme. Italia-teema näkyy myymälöissämme muutenkin syyskauden alkaessa, Osuuskauppa Suur-Savon marketkaupan johtaja Satu Nieminen kertoo.

Tuotesarjan hiteiksi ennakoidaan esimerkiksi Sardinian ja Puglian alueen extra virgin oliiviöljyjä, yli 90 % tomaattia sisältäviä pastakastikkeita (Oliivi, Arrabbiata sekä Basilika), pastoja sekä pestoja.

Carrefour-yhteistyö näkyy jo myymälöissä

Terre d’italian lanseeraus on osa S-ryhmän ja ranskalaisen Carrefour-vähittäiskauppaketjun laajaa hankintayhteistyösopimusta.

– Kartoitamme Carrefourin kanssa, mitkä heidän eri tuotesarjoistaan sopisivat parhaiten täydentämään valikoimaamme. Mielestämme Terre d’Italia on juuri sellainen: Vuonna 1999 perustetun tuotesarjan ytimessä ovat maakunnallisuus, korkealaatuiset raaka-aineet sekä italialainen ruokaperinne. Valmistajina on italialaisia pieniä ja keskisuuria tuottajia, Sampo Päällysaho taustoittaa.

Terre d’Italian lisäksi S-ryhmän hyllyissä on pian 80 Carrefourin brändeillä merkattua tuotetta, kuten teetä, ihonhoitotuotteita ja säilykkeitä. Kesällä valikoimiin saatiin jo ranskalaisia omenasiidereitä. Lisäksi osa tutuista Xtra- ja Rainbow-tuotteista on hankittu Carrefourin ja pohjoismaisten osuuskauppojen muodostaman Coop Tradingin kautta.

– Asiakkaiden suosima Kotimaista-sarja on yhä tärkeimpiä omia merkkejämme. Kotimaista-sarjan tuotteet valmistetaan Suomessa, raaka-aineet ovat kotimaisia ja tuotteet myydään suomalaisten omistamassa kaupassa. Tuotteet täyttävät Hyvää Suomesta tai Sirkkalehti-merkin kriteerit. Ylipäätään yli 80 prosenttia myymästämme ruoasta on kotimaista ja tämä on tavoitteemme jatkossakin. Carrefour-yhteistyötuotteet täydentävät valikoimaamme ja tuovat ripauksen kansainvälistä vaihtelua asiakkaidemme ruokaostoksiin, Päällysaho sanoo.

 

Lisätietoja:

Satu Nieminen, marketkaupan johtaja, Osuuskauppa Suur-Savo, 010 764 0003, satu.nieminen@sok.fi

Sampo Päällysaho, S-ryhmän päivittäistavarakaupan johtaja, 010 768 0665, sampo.paallysaho@sok.fi

Keväällä Osuuskauppa Suur-Savon ruokakauppojen valikoimiin tulleet Herkku Africa -kahvit edustavat erilaista toimintamallia: Kahvin paahtaminen ja pakkaaminen paikan päällä Keniassa tuntuu maussa sekä tuottajille jäävässä arvossa. Herkku Africa -kahveja halutaan nyt tehdä suomalaisille tutuksi ja tarjota niitä tässä maailmanmarkkinatilanteessa mahdollisimman edulliseen hintaan.

Keniassa, Nairobin eteläpuolella sijaitseva African Coffee Roasters on Afrikan ensimmäinen luomukahviin erikoistunut kahvipaahtimo. Yritys tekee yhteistyötä suoraan osuuskuntien kanssa, jolloin tuottajan ja yrityksen välinen suora yhteistyö on myös kaupallisesti mahdollisimman mutkatonta.

Tuotteiden suuremman suosion yhtenä esteenä on kuitenkin ollut suomalaisille ominainen ilmiö: kahvi halutaan ehdottomasti ostaa perinteisessä tyhjiöpaketissa, harvempi tarttuu pussiin. S-ryhmän sitoutuminen satojen tuhansien pakettien ja miljoonien eurojen arvoisiin kahviostoihin on nyt mahdollistanut African Coffee Roastersille investoinnin uudenlaiseen pakkauskoneeseen. Yrityksen perustamisessa alun perin mukana ollut COOP Tanska ja tanskalainen kehittyviin maihin investoiva IFA tukivat myös pakkauskoneen hankintaa.

Etelä-Savolaisille saadaan nyt tätä herkkukahvia suoraan Afrikassa suomalaisten suosimaan pakkaukseen pakattuna. Prisman ja S-marketin valikoimissa on viisi erilaista Herkku Africa -kahvia: tumma paahto suodatinkahvi, vaalea paahto suodatinkahvi, espressojauhatus sekä espresso- ja tumma paahto kahvipavut. Salen valikoimissa on Herkku Africa tumma paahto suodatinkahvi, vaalea paahto suodatinkahvi ja espressopapu. Kaikki luomua ja Rainforest Alliance -sertifioitua.

Vaihtoehtoinen malli maailmanlaajuiseen kahvimarkkinaan

Tuotantomaissa kahvi on monelle perheelle merkittävä ja ainoa viljelytuote ja toimeentulon lähde. Samaan aikaan kahvi on raaka-aine, joka etenee kasvattajalta kaupan hyllyyn usein monien väliportaiden kautta.

Maailman mittakaavassa African Coffee Roastersin toimintamalli kahvikaupassa on täysin poikkeuksellinen: se ostaa papunsa suoraan viljelijäosuuskunnilta ja viljelijäryhmiltä Keniasta, Tansaniasta, Burundista, Ruandasta, Etiopiasta, Ugandasta ja Kongon Demokraattisesta Tasavallasta.  Osuuskunnilta ostetut kuivatut pavut African Coffee Roasters tuo paahtimolleen Nairobiin. Se paahtaa pavut ja pakkaa valmiin kahvin kuluttajapakkauksiin tehtaallaan. Paahtimon läheisen sijainnin ansiosta tämä tapahtuu lyhyen ajan sisällä papujen poimimisesta ja tällä on ratkaiseva vaikutus valmiin kahvin laatuun. Valmis pakkaus kuljetetaan merirahtina Suomeen, missä se myydään suomalaiselle kuluttajalle. Valtaosa työstä ja työn arvosta jää alkuperäalueelle.

S-ryhmän omien merkkien kahvit 100 % sertifioituja

S-ryhmässä kahvin, teen ja kaakaon vastuullisuuteen on panostettu pitkäjänteisesti useiden vuosien ajan, ja Osuuskauppa Suur-Savon ruokakaupoissa myynnissä olevien S-ryhmän omien merkkien tuotteiden sertifiointiaste on noussut nopeasti sataan prosenttiin. Kahvi, tee ja kaakao ovat niin kutsuttuja riskiraaka-aineita, sillä niiden tuotanto on keskittynyt maihin, joissa lainsäädäntö ja sen noudattaminen sekä viranomaisvalvonta saattaa olla heikommalla tasolla. Tuotantoon voi siten liittyä korkeita ihmisoikeus- ja ympäristöriskejä. S-ryhmän marketkauppa hyväksyy kahvin, teen ja kaakaon vastuullisuuden varmentamiseen Reilu kauppa-, UTZ- ja Rainforest Alliance -sertifioinnit, joiden kriteerien toteutumista seurataan kolmannen osapuolen auditoinneilla. Herkku Africa -kahvit ovat Rainforest Alliance -sertifioituja.

Kuumimman lomakauden päättyminen ja koulujen alun lähestyminen näkyy S-ryhmän marketkaupan myynneissä monin tavoin. Reppu- ja koulutarvikehyllyillä käy kuhina, mutta myös ruokakorin sisältö muuttuu arjen alkaessa.

Koulutarvikkeiden, kuten reppujen, penaalien, kynien ja vihkojen, myynti lähtee Prismoissa kasvuun heinäkuussa ja huipentuu koulujen alkaessa elokuun ensimmäisinä viikkoina.

”Repuissa koko vuoden myynnistä yli 40 % tehdään viikoilla 30–32, eli heinäkuun viimeisen ja elokuun kahden ensimmäisen viikon aikana. Kynissä, penaaleissa ja muissa koulutarvikkeissa kyseisten viikkojen myynti on lähes nelinkertaista normaaliin verrattuna”, paljastaa S-ryhmän käyttötavarakaupan myyntijohtaja Päivi Hole.

Päiväkoti-ikäisten lasten suosikkeja ovat tänä vuonna erityisesti Ryhmä Hau- ja Pipsa Possu -reput. Pienet koululaiset puolestaan suosivat Fortnitea, Super Mariota ja My Little Ponya. Kestosuosikkeja vuodesta toiseen ovat eläin-, auto- ja jalkapalloaiheiset reput. Erityisesti yksisarvisreput ovat pienten koululaisten keskuudessa takuuvarmoja hittejä. Isommille koululaisille ostetaan etenkin merkkireppuja, kuten Adidasta ja Nikea, sekä camo- ja kukkaprinttisiä reppuja.

Penaaleissa hittituotteita ovat juuri nyt muotoon tehdyt penaalit, jotka voivat esittää vaikkapa sipsipurkkia, purkkapakettia, jäätelötuuttia tai peliohjainta. Kuten repuissakin, suosittuja ovat myös erilaisten lisenssisarjojen, kuten My Little Pony- tai Batman-aiheiset penaalit. Samoista sarjoista löytyy myös esimerkiksi vihkoja ja muita oheistarvikkeita.

Syksyn saapuminen näkyy myyntipiikkinä myös hieman yllättävissä tuoteryhmissä. ”Esimerkiksi kodinkoneiden osalta on havaittavissa myynnin kasvua elokuussa koulujen alkaessa ja arkeen palatessa. Hieman syksymmällä puolestaan vaikuttaa korkeakoulujen alkaminen, jolloin moni muuttaa ensimmäiseen omaan kotiin. Muun muassa pienissä kodinkoneissa, joita ovat esimerkiksi leivänpaahtimet ja kahvinkeittimet, nähdään silloin yli 20 % myynnin kasvuja muuhun vuoteen verrattuna”, Hole kertoo.

 

S-ryhmä lähti ensimmäisenä isona kauppaketjuna mukaan mielenterveystyötä tukevaan Mielinauha-kampanjaan. Kampanja on käynnissä 1.4.-30.6.2022. Vihreät Mielinauhat ovat myynnissä S-ryhmän ruokakauppojen kassoilla tästä päivästä lähtien (30.6. asti). Mielinauha-kampanjassa ovat mukana kaikki marketkaupan ketjut: Prisma, S-market, Sale, Alepa, ABC ja Food Market Herkku. Lisäksi tuotteita myydään myös Sokoksissa ja Emotioneissa. Nauhan hinta on 4 euroa, ja siinä on teksti ”Toivo elää”.

Mikä Mielinauha?

Vuosittain järjestettävällä Mielinauha-kampanjalla tuetaan mielenterveystyötä ja kriisiauttamista. Keräyksen järjestää MIELI Suomen Mielenterveys ry (MIELI Psykisk Hälsa Finland rf), jonka kanssa olemme aiemmin tehneet yhteistyötä Pidä huolta -kampanjassa, joka keskittyi nuorten mielenterveyden tukemiseen. Mielinauhalla puolestaan kerätään varoja kaikenikäisten mielenterveystyöhön.

Mielinauha-kampanja käynnistyy 1.4. ja jatkuu kesäkuun loppuun saakka. Vuonna 2022 kampanjan tunnus on ”Toivo elää”, jolla halutaan sanoa, että vaikeimmistakin elämäntilanteista voi selviytyä.

Vuosittain toistuva Mielinauha-kampanja muistuttaa kaikkien oikeudesta hyvään mielenterveyteen ja kerää varoja MIELI ry:n tekemään mielenterveystyöhön ja kriisiauttamiseen, myös Ukrainan pakolaisten ja heitä tukevien vapaaehtoisten auttamiseen.

Mielinauha-kampanjaa tähdittää tänä vuonna Suomen suosituimpiin kuuluva yhtye Haloo Helsinki!, joka kehottaa puhumaan mielen asioista avoimesti.

Kun ostat S-ryhmän ruokakaupan kassalta Mielinauhan, tuet mielenterveystyötä.

S-ryhmään kuuluvat alueosuuskaupat sekä Suomen Osuuskauppojen Keskuskunta SOK ovat lähteneet mukaan tukemaan ruoka- ja juomakulttuuriin liittyvää kulttuuriperintö- ja museotyötä tekemällä merkittävän yhteislahjoituksen Hotelli- ja ravintolamuseon 50-vuotisjuhlarahastoon.

Helsingissä Kaapelitehtaalla toimiva Hotelli- ja ravintolamuseo kehittää parhaillaan toimintaansa kohti ainutlaatuista ruoka- ja juomakulttuurin foorumia. Uudistettu museo uusine palveluineen avattiin yleisölle lokakuussa 2021, museon 50-vuotisjuhlavuoden huipennukseksi. Parhaillaan museo on ehdolla Vuoden museoksi.

”Lämpimät onnittelumme 50-vuotiaalle Hotelli- ja ravintolamuseolle! On hienoa, että ihmisiä niin arjessa kuin juhlassakin koskettavalla toimialallamme on oma museo. Ravintolat ja hotellit ovat osa suomalaista ruoka- ja juomakulttuuria, jonka historiaa ja kulttuuriperintöä on syytä vaalia. Myös S-ravintoloihin ympäri Suomen kuuluu ainutlaatuisia klassikkoravintoloita, kuten Salve ja Kappeli Helsingissä, Tulisuudelma Vantaalla, Takatasku Joensuussa ja El Toro Lahdessa. Kaikkien tuntema ravintolaketjumme Rosso toi pitsat kaikkien tietoisuuteen jo 44 vuotta sitten. Myös hotelli- ja ravintola-alan nykypäivässä ja tulevaisuudessa museolle riittää tallennettavaa. Suomalainen ravintolatarjonta on monipuolinen ja kansainvälinen. Juomakulttuurimme eurooppalaistunut ja ravintolaan tullaan nykyisin erityisesti nauttimaan hyvästä ruuasta sekä palvelusta”, toteaa SOK:n ravitsemiskaupan kentän ohjauksesta vastaava johtaja Juha Lindholm.

Osuuskauppa Suur-Savo on yksi tukijoista ja haluaa näin omalta osaltaan vaalia arvokasta toimialan perintöä. Osuuskauppa Suur-Savo perustettiin vuonna 1916 ja vuonna 1918 ostettiin keskusmyymälää varten kaupungin vanhin ja paras kauppapaikka. Alue kehittyi ja suunnitelma uudesta toimitalosta valmistui 1930-luvun lopulla. Aluksi valmistui pitkänomainen valkoiseksi rapattu varastorakennus ja maalaisten tupa. 1930-luvulla oli tavallista, että hevospelillä tultiin kaupunkiin ja asioita hoidellessa tarvittiin tukikohta. Kesäkuussa vuonna 1939 aloitettiin jälleen uuden toimitalon rakennus. Rakennus oli kesken, kun talvisota syttyi marraskuun lopussa 1939. Talvisodan pommitustuhoja osui myös kauppakeskus Stellan alueelle. Keskeneräiseen Suur-Savon toimitaloon pudonneen pommin laukaisin ei syttynyt ja niin talo pelastui. Sen sijaan Maaherrankatu 13 tuhoutui, ja sen tilalle rakennettiin ravintolasiipi, jossa ravintola Suur-Savo jatkoi toimintaansa. Jatkosodan vuosina talossa majoitettiin päämajan upseereita ja tarjoiltiin ruokaa: Mikkelin Klubilla ylipäällikölle seurueineen sekä Kalevan ja Suur-Savon ravintoloissa muulle päämajan henkilökunnalle. Vuonna 1938 avattiin ensimmäinen Osuuskauppa Suur-Savon ravintola. ”Vuosikymmeninen saatossa Osuuskauppa Suur-Savon hotelli- ja ravintolaliiketoiminta on kasvanut ja kehittynyt ja tarjonnut entistä monipolisempia palveluita asiakasomistajille. Viimeisin uudistuksemme on Mikkelin Amarillo ja parhaillaan rakentuu uusi karaoke- ja viihderavintola Las Palmas”, kertoo toimialajohtaja Kai Nurmi.

Hotelli- ja ravintolamuseon työkenttä kattaa koko Suomen, vaikka museo toimii fyysisesti Helsingissä. ”Olemme iloisia siitä, että olemme saaneet tukijaksemme valtakunnallisesti toimivan S-ryhmän Matkailu- ja ravitsemiskaupan, ja että museon työtä lähtivät tukemaan myös alueosuuskaupat ympäri Suomen. Se on osoitus siitä, että työllämme on merkitystä valtakunnallisesti”, iloitsee museonjohtaja Anni Pelkonen.

S-ryhmän matkailu- ja ravitsemistoimiala on kasvava ja kehittyvä toimiala. S-ryhmällä on 45 Sokos Hotellia Suomessa ja Tallinnassa. Valtakunnallisten ravintolaketjujen, kuten Rosso, Amarillo ja Coffee House lisäksi S-ryhmään kuuluu suuri joukko uniikkiravintoloita sekä franchising-toimintamallilla operoitavat ravintolaketjut Hesburger ja Fafa´s. Raflaamo.fi kokoaa kaikki lähes 500 ravintolaa saman katon alle. SOK Matkailu- ja ravitsemiskaupan ketjuohjaus vastaa Sokos Hotels -ketjun ja S-ryhmän ketjuravintoloiden kehityksestä ja ohjauksesta Suomessa ja lähialueilla. ​​​​​​​Lisätietoa: www.sokoshotels.fi ja www.raflaamo.fi

Hotelli- ja ravintolamuseo on ruoka- ja juomakulttuurin ja majoitus- ja ravitsemisalan erikoismuseo, jonka toiminta käynnistyi vuonna 1971 Hotelli- ja ravintolaopistosäätiön aloitteesta Hotelli- ja ravintolaopiston tiloissa Haagassa. Kaapelitehtaalle museo muutti vuonna 1993. Nykyisin museota ylläpitää Hotelli- ja ravintolamuseosäätiö – Stiftelsen för Hotell- och restaurangmuseet sr. Museon toiminnan tueksi säätiö on perustanut 50-vuotisjuhlarahaston, johon voivat lahjoittaa niin yhteisöt, yritykset kuin yksityishenkilötkin. Lisätietoa juhlarahastosta, rahankeräysluvan tiedot sekä lahjoittajien listaus löytyvät museon kotisivuilta: www.hotellijaravintolamuseo.fi/juhlavuosi.

Lisätietoja:

Juha Lindholm, johtaja
ravitsemiskaupan kentän ohjaus
SOK Matkailu- ja ravitsemiskaupan ketjuohjaus
juha.lindholm@sok.fi
+358 10768 2849

Anni Pelkonen, museonjohtaja
Hotelli- ja ravintolamuseo
anni.pelkonen@hotellijaravintolamuseo.fi
+358 44 7474107

Kai Nurmi, toimialajohtaja
Osuuskauppa Suur-Savo
kai.nurmi@sok.fi
+358 400 942 141

Kun suomalaisilta kysytään, S-ryhmä on vastuullisin päivittäistavarakaupan brändi sekä Prisma, Sokos Hotellit ja S-Pankki vastuullisuuden ykkösiä omilla toimialaoillaan. Euroopan laajimmassa, vuosittain ilmestyvässä Sustainable Brand Index -tutkimuksessa arvioidaan kuluttajien näkemyksiä brändien vastuullisuudesta.

Tänä vuonna S-ryhmän osuuskauppabrändi harppasi Suomen kolmanneksi vastuullisimmaksi brändiksi Elovenan ja Valion jälkeen. Top 10 -listasta löytyvät myös S-ryhmän Kotimaista-tuotesarja sekä Prisma. Lisäksi S-ryhmä on arvioitu jo kolmatta vuotta putkeen vastuullisimmaksi päivittäistavarakaupan yritysten sarjassa.

”Suomalaisten kuluttajien antama tunnustus on asiakkaidensa omistamalle osuuskaupparyhmälle erityisen arvokasta ja kiitämme luottamuksesta. Pitkäjänteinen työmme vastuullisuuden eteen kaikilla toimialoillamme on selkeästi tunnistettu ja olemme osuuskauppabrändin kautta halunneet tuoda sitä myös asiakkaillemme näkyvämmäksi. Vastuullisuusohjelmamme yksi tärkeimpiä tavoitteita on mennä kohti kestävämpää arkea yhdessä asiakkaidemme kanssa”, sanoo vastuullisuusjohtaja Nina Elomaa S-ryhmästä.

Prisma, S-Pankki ja Sokos Hotellit toimialansa ykkösiä vastuullisuudessa

Ruokakauppojen vertailussa suomalaiset arvioivat Prisman vastuullisimmaksi päivittäistavarakaupaksi toista vuotta peräkkäin. Kärkijoukosta löytyy myös S-ryhmän Kotimaista-tuotesarja. Suomalaiset arvostavat elintarvike- ja päivittäistavarabrändejä.

Suomalaiset kuluttajat ovat arvioineet Sokos Hotellit jo kymmenennettä kertaa hotellikategorian vastuullisimmaksi brändiksi. Sokos Hotelleissa on tehty pitkään järjestelmällistä omaa vastuullisuustyötä ja viime vuonna Sokos Hotellit tarjosivat Suomessa ensimmäisenä alallaan asiakkailleen mahdollisuuden kompensoida yöpymisensä ilmastopäästöt.

Myös S-Pankki on arvioitu vastuullisimmaksi pankiksi jo kymmenen vuotta peräkkäin. Täysin kotimaisen S-Pankin tavoitteena on tarjota vähän rahakkaampi huominen jokaiselle. Esimerkkinä tästä ovat asiakasomistajille ja heidän perheenjäsenilleen tarjottavat maksuttomat päivittäiset pankkipalvelut.

Eurooppalainen Sustainable Brand Index selvittää kuluttajien käsityksiä brändien vastuullisuudesta

Kuluttajien mielikuvia yritysten vastuullisuudesta tarkasteleva Sustainable Brand Index perustuu kyselytutkimukseen, jossa 9 100 suomalaistakuluttajaa on arvioinut Suomen 214 suurinta tuotemerkkiä. Tuotemerkkejä arvioidaan 17 maailmanlaajuisen kestävän kehityksen tavoitteen perusteella. Sustainable Brand Index -selvitys on Euroopan suurin riippumaton vastuullisuuteen keskittyvä bränditutkimus, joka on toteutettu Suomessa vuosittain jo vuodesta 2013.

Arvioitavat brändit valikoituivat kyselyyn niiden markkinaosuuden, liikevaihdon ja brändin tunnettuuden perusteella. Yritykset eivät itse valitse kyselyyn osallistumista tai siitä pois jäämistä. Lisäksi tutkimuksessa selvitetään trendejä ja vastuullisen kuluttamisen ajureita.