Onnellisuuden päivää on vietetty vuodesta 2013 ja Sokos Hotelleissakin vuodesta 2017.

Onnellisuuden päivä on YK:n lanseeraama teemapäivä. Päivän tarkoituksena on nostaa ihmisten onnellisuuden merkitystä suoritus- ja tavoitekeskeisessä nyky-yhteiskunnassa. YK:n tarkoituksena on valistaa maailmaa kestävän kehityksen polulla. Päivän tarkoitus onkin mm. kiinnittää huomiota siihen, miten kestävää kehitystä tulisi edistää ja sitä kautta parantaa mm. tasa-arvoa niin etnisten ryhmien kuin taloudellisen aseman osalta ja sitä kautta edistää hyvinvointia ja onnellisuutta kautta maailman.

Aikaisempina vuosina olemme ko. päivänä onnellistaneet asiakkaitamme alennuksilla. Muutamana vuotena olemme yhdistäneet kampanjan 3+1 Päiviin. Viime vuosina kampanja on peruttu koronan tai Ukrainan sodan vuoksi.

Nyt on taas uusi onnellisuuden päivä edessä ja olemme päättäneet tehdä yhdessä hyvää.

Lahjoitamme 20.-24.3.2023 päivien aikana tehdyistä majoitusvarauksista (sokoshotels.fi ja Sokos Hotels -sovellus) 1€/varaus hyväntekeväisyyteen. Näin onnellistamme vähempiosaisia yhdessä asiakkaittemme kanssa. Lahjoituskohteemme on Pelastakaa lapset ry:n kautta kotimaan vähävaraiset ja syrjäytymisvaarassa olevat lapset ja lapsiperheet, mukaan lukien Ukrainasta Suomeen paenneet lapset ja lapsiperheet.

Vahva usko on, että saamme onnellisuuden päivän viikolla enemmän varauksia kuin normaalina viikkona, haluavathan kaikki olla mukana onnellistamassa. Viestimme asiasta hyvissä ajoin mm. somessa ja uutiskirjeissä. Saamme näin toivottavasti myös asiakkaamme mukaan onnellistamiseen. Reilu viikko onnellisuuden päivän jälkeen on jälleen kaupallisen kampanjan aika ja olemme mukana 3+1 Päivien kampanjoinnissa käynnistämässä kesän myyntiä.

Yhteishyvä- ja Samarbete-lehdet siirtyvät myymäläjakeluun toukokuusta alkaen. Jatkossa kaikki S-ryhmän asiakasomistajat voivat ottaa lehden mukaansa ilmaiseksi S-ryhmän kaupoista ja ruoan verkkokaupasta kautta maan. Luvassa on lisää satsauksia digisisältöihin sekä uudistunut lukupaketti printtilehtenä myymälöistä mukaan napattavaksi. 

Yhteishyvä on toukokuusta alkaen kaikkien asiakasomistajien saatavilla ja noudettavissa ostosreissulla Prismoista, S-marketeista, Saleista, Food Market Herkuista, Sokoksista sekä ruoan verkkokaupasta (S-kaupat). Juuri ilmestynyt Yhteishyvän maaliskuun numero on viimeinen kotipostilaatikoihin jaeltu lehti. 

 ”Lähes 120 vuoden ajan Yhteishyvä on inspiroinut ja tarjonnut miljoonille suomalaisille vinkkejä arkeen ja juhlaan sekä Suomen suosituimpia reseptejä. Suomalaisten arjen ja median käytön digitalisoituessa elämme ajassa mukana. Vahvistamme ja laajennamme kaupparyhmän digitaalista tarinankerrontaa”, sanoo mediajohtaja Päivi Anttikoski S-ryhmästä.  

Myymäläjakelu sai kokeilussa hyvän vastaanoton asiakkailta  

Myymäläjakelua kokeiltiin syksyllä 2022. Reilut kaksi kolmasosaa kokeilussa mukana olleista asiakasomistajista piti hyvänä sitä, että Yhteishyvä-lehden saa S-ryhmän kaupoista.​ Myönteisiä seikkoja olivat etenkin valinnanvapaus ja ympäristönäkökulmat. Hyvää palautetta tuli myös siitä, että lehti on myös uusien lukijoiden ja entistä useamman ulottuvilla.

Yhteishyvän myymäläjakeluun siirtyminen on osa laajempaa S-ryhmän oman median ja kanavien kehitystyötä. S-ryhmässäkin on selvitetty asiakasomistajien mediankäyttöä: suomalaisten arjen ja median kulutuksen digitalisoituessa kaupparyhmässä satsataan digikanavien kehittämiseen. Jakelumuutokseen vaikuttavat myös kustannus- ja ympäristöseikat. Jatkossa voidaan hyödyntää omaa valtakunnallista jakeluverkostoa toimituksissa myymälöihin eri puolilla Suomea.  

Yhteishyvä-lehti jatkossa veloituksetta S-ryhmän kaupoista 

Lisätietoja: Päivi Anttikoski, mediajohtaja, S-ryhmä, paivi.anttikoski(at)sok.fi

 

Yhteishyvä on Suomen luetuimpia aikakauslehtiä. Asiakasomistajien oman median sisältöjen parissa viihtyvät miljoonat suomalaiset. Lehti sai alkunsa vuonna 1905, kun osuuskaupan asiakasomistajille perustettiin oma Yhteishyvä-lehti. Tästä lähtien Yhteishyvä on neuvonut, inspiroinut ja antanut suomalaisille vinkkejä arkeen ja juhlaan.  

Tuotepakkausten kehittäminen ympäristöystävällisemmiksi on pitkäjänteistä työtä, jota tehdään yhteistyössä tavarantoimittajien kanssa. Kierrätysraaka-aineen käytön edistämisen lisäksi pakkausuudistuksilla tavoitellaan esimerkiksi parempaa kierrätettävyyttä ja muovin käytön vähentämistä. 

Kierrätysmuovia hyödynnetään tavanomaisen neitseellisen muovin sijasta jo reilussa sadassa S-ryhmän oma merkki -tuotteen kuluttajapakkauksessa.  

”Kiertotalous ja luonnonvarojen kunnioittaminen on yksi vastuullisuusohjelmamme pääteemoista. Kierrätysmateriaalien käytön lisääminen niin pakkauksissa kuin tuotteissakin on yksi esimerkki käytännön teoistamme kiertotalouden edistämiseksi”, sanoo vastuullisuuspäällikkö Anni Loukaskorpi S-ryhmän marketkaupasta. 

Kierrätettyä muovia käytetään esimerkiksi yli 20 Änglamark-tuotteen pakkauksessa, joiden joukossa on laajasti erilaisia päivittäiskäyttötavaroita: niin kodinpuhdistus- ja pesuaineita, vauvanhoitotuotteita kuin vaippapakettejakin. Myös kaikissa Rainbow’n pyykinpesuainepakkauksissa hyödynnetään kierrätysmuovia. 

Änglamark on S-ryhmässä tuore oma merkki, jonka myötä valikoimiin on saatu kattava valikoima uusia ympäristö- ja allergiaystävällisiä sekä luomutuotteita. Muissa Pohjoismaissa Änglamark asiakkaiden suosiossa jo pitkään: esimerkiksi Ruotsissa se on valittu kuluttajien mielestä vihreimmäksi brändiksi 12 vuotena peräkkäin. 

Kierrätysmuovin osuudesta PET-juomapulloissa uusi tavoite: 25 % vuoden 2025 loppuun mennessä 

Päivittäiskäyttötavaroiden lisäksi kierrätysmuovia löytyy myös muista pakkauksista. Esimerkiksi Herkku-tuotesarjan valmisruokapakkausten rasiat vaihdettiin viime vuonna kierrätysmuovia sisältäviksi, ja useissa Kotimaista-merkin yrttien ja salaattien ruukuissa hyödynnetään kierrätysmuovia.  

Pakkausuudistukset ovat S-ryhmässä jatkuvaa työtä, ja myös kierrätysmuovin käyttöä lisätään koko ajan. Lähivuosien tavoitteena on lisätä kierrätysmuovin osuutta erityisesti juomien pakkauksissa. Taustalla on EU:n kertakäyttömuovidirektiivin vaatimus. 

”Mehustamo-sarjan mehujen ja smoothieiden pulloissa on jo vuosia hyödynnettyä sekä kierrätysmuovia että biopohjaista muovia. Vuonna 2022 linjasimme, että jatkossa muissakin omien merkkien PET-juomapulloissa käytetään enenevissä määrin kierrätysmuovia. Tavoitteenamme on, että S-ryhmän oma merkki -tuotteiden PET-juomapullojen raaka-aineesta vähintään 25 % on kierrätysmuovia vuoden 2025 loppuun mennessä”, Loukaskorpi kertoo. 

Sokos-tavarataloketju ja second hand -muodin verkkokauppa Emmy aloittavat yhteistyön, jonka odotetaan kasvattavan vaatteiden kierrättämistä sekä käytettyjen vaatteiden markkinaa merkittävästi Suomessa. Kaikkiin tavarataloihin tulee Emmy-myyntilaatikot.

Sokos on Suomessa ensimmäinen tavarataloketju, joka tuo vaatteiden kierrätysmahdollisuuden asiakkaiden ulottuville tällä laajuudella. Suomalaisten vaatekaapeissa lymyää käyttämättömänä rahanarvoisia aarteita. Yhteistyön tavoitteena on pidentää vaatteiden, asusteiden ja jalkineiden käyttöikää ja helpottaa käyttökelpoisten ja hyväkuntoisten vaatteiden kierrättämistä.

”Etsimme keinoja vaatteiden arvostuksen kasvattamiseksi, käyttöiän pidentämiseksi ja hoitamiseksi asiakkaalle helpolla tavalla. Tuomalla kestävän kuluttamisen palvelut lähelle arjen asiointia kynnys niiden käyttämiseksi madaltuu. Tätä asiakkaammekin ovat toivoneet”, sanoo kehitysjohtaja Päivi Juntunen, S-ryhmän tavaratalo- ja erikoisliikekaupasta.

”Yhteistyö on kiertotaloudellisesti historiallinen. Neljän miljardin euron vaatemarkkinasta käytettyjen osuus on nyt vain 1–2 prosenttia ja arvioimme, että nyt käynnistyvä yhteistyö voi kasvattaa käytettyjen vaatteiden markkinaa jopa 40 prosentilla. Kyse on tähän saakka Suomen suurimmasta käytettyjen vaatteiden markkinan laajentamisoperaatiosta”, taustoittaa Emmy Clothing Company Oy:n toimitusjohtaja Timo Huhtamäki.

”Sokos Mikkelistä Emmy-myyntilaatikko löytyy tavaratalon 2. kerroksesta, miesten pukeutumisosastolta ja Savonlinnasta tavaratalokerroksen kassapisteen vastapäätä, kertoo Osuuskauppa Suur-Savon tavaratalokaupan toimialajohtaja Tiina Mehtonen. ”Kierrätys on pieniä hyviä tekoja. Meille on ilo olla mukana mahdollistamassa vaatteiden kierrätys näin helpolla tavalla”, jatkaa Mehtonen.

Sokos auttaa oman tyylin löytämisessä ja kestävien pukeutumisvalintojen tekemisessä sekä kehittää uusia keinoja kestävän kuluttamisen ratkaisujen löytämiseksi lähelle arjen asiointia. Kiertotalouden edistäminen on tärkeä osa S-ryhmän vastuullisuusohjelmaa, jonka yksi keskeinen tavoite on kestävän kuluttamisen edistäminen yhdessä asiakkaiden kanssa.

Vinkit fiksujen vaatevalintojen tekemiseen

 

Mitkä vaatteet kiinnostavat erityisesti second handina? 

Vuoden ensimmäinen Yhteishyvä-lehti ilmestyy 15.3.2023 ja se jaetaan kaikille asiakasomistajatalouksille.

Kaikki vuoden 2023 ilmestymispäivät ovat

Yhteishyvä ilmestyy jatkossa neljä kertaa vuodessa entistä tuhdimpana lukupakettina. Suomalaisten median käytön muuttuessa yhä digipainotteisemmaksi Yhteishyväkin elää ajassa mukana. Kehitämme Yhteishyvä-mediaa ja digisisältöjä, jotta voimme tarjota monipuolisesti sisältöjä niitä eri tavoin kuluttaville lukijoille.

Viimeinen Sesonki-liite jaettiin koteihin joulukuussa 2022 ja jatkossa reseptit löytyvät Yhteishyvä-lehden sivuilta ja tuttuun tapaan Yhteishyva.fi:stä.

Maaliskuisen lehden resepteillä katat pöydän pääsiäiseen ja kevääseen sopivilla aterioilla, hurmaavilla makeilla ja suolaisilla leivonnaisilla sekä näppärillä arkiruoilla. Yhteishyvä.fi:ssä julkaistaan jatkuvasti uusia reseptejä, joista voit valita itsellesi sopivimmat.

Vuoden ensimmäisessä numerossa käsitellään myös tärkeitä yläasteikäisten tunnetaitoja sekä paljon puhuttanutta apteekkiuudistusta, opitaan miten silkistä valmistettuja vaatteita huolletaan, luetaan miten solubiologialla voisi vaikuttaa ruokakriisiin, mitä avioerossa tapahtuu taloudelle, sekä paljon muuta. Kovasti odotetussa maakuntasukkasarjassa neulotaan kauniit Pohjanmaa-teemaiset kirjoneulesukat.

Tutustu Yhteishyvä.fi:n arjen vinkkeihinresepteihin ja muihin inspiroiviin sisältöihin, kuten neuleohjeisiin ja tarinoihin ihmisistä ja elämästä.

Ylöjärveläisen perheyrityksen Mattila Brosin laadukkaat, savustetut BBQ- ja smokehouse-tyyppiset annosateriat vakuuttivat kilpailun tuomarit ja pääsevät nyt laajaan levitykseen S-ryhmän kaupoissa. Suomalainen menestysresepti -kilpailussa etsitään suomalaisia ruokainnovaatioita – aiemmilta kausilta menestykseen ovat nousseet Boltsi, Rostis ja Fallero.

Vuoden 2023 menestysreseptissä yhdistyvät amerikkalainen smokehousekulttuuri ja suomalainen savusaunaperinne. Kilpailun tuomaristoa hämmästytti tuhdeissa tuotteissa erityisesti niiden maku, josta on vaikea uskoa, että kyse on mikrossa lämmitettävästä ateriasta.

Kilpailussa Mattila Brosia edustanut Tero Sivula odottaa innolla suomalaisten vastaanottoa, kun smokehouse-valmisruoat pääsevät nyt laajasti kuluttajien saataville S-ryhmän ruokakauppoihin.

– Ihan ensin tuli kyllä epäuskoinen fiilis, että meidän Smokehouse on Suomalainen menestysresepti 2023. Sitten iski hillitön tunnemyrsky ja voin sanoa, että kaikki tunteet mentiin kyllä läpi. Uskon, että tuomariston vakuutti tietynlainen aitous ja se, että meidän tuote oli finaalissa 100-prosenttisen ehjä sekä valmis uusi kokonaisuus kauppaan. Meillä oli aivan järjettömän hyvä kuluttajien hyväksyntä ja ostokiinnostus, Sivula toteaa.

Usean vuoden yrittäminen palkittiin

Tuomariston mukaan Sivulan ja valmisruokainnovaation voittoon vaikutti tuotteiden laatu ja niiden todellinen uutuusarvo: vastaavia tuotteita ei valmisruokahyllyltä löydy.

– Mattila Bros on päässyt aiemmin semifinaaliin, ja tänä vuonna sinnikkyys palkittiin. Kun peräänantamattomaan asenteeseen yhdistää tuotteen, jollainen valmisruokamarkkinasta tällä hetkellä puuttuu, niin ollaan todellakin menestysreseptin äärellä. Meillä on tälle tuoteperheelle iso odotukset, kilpailun tuomaristoon kuuluva S-ryhmän päivittäistavarakaupan johtaja Sampo Päällysaho toteaa.

Myös tuomaristoon kuuluva kokki Jyrki Sukula uskoo voittajan mahdollisuuksiin nousta edellisten vuosien voittajien Rostiksen, Boltsin ja Falleron rinnalle vuoden ostetuimpien uutuustuotteiden joukkoon.

– Valmisruokaa syödään aiempaa enemmän ja siltä myös odotetaan yhä enemmän. Teron ja hänen kumppaneidensa menestysresepti on onnistunut vastaamaan tähän odotukseen tuomalla valmisruokaan aitoa savun makua sekä BBQ-tunnelmaa. Uskon, että tämä tulee kutkuttamaan suomalaisten makuhermoja tämän kevään aikana, Sukula kuvaa.

Tero Sivula toimii perheyritys Mattila Brosin toimitusjohtajana. Yritys valmistaa noin neljääkymmentä perustuotetta, jotka jakautuvat 150 lopputuotteeseen. Yrityksen suosituin tuote on jo 65 vuoden ajan ollut saunapalvikinkku, jota tehdään edelleen aidossa savusaunassa.

– Savustaminen on se meidän juttu ollut jo vuosikymmenten ajan. Nyt perinteiden lisäksi on tuotu uutta twistiä. Voitto antaa tällaiselle pienelle savustamolle mahdollisuuden kasvaa terveesti meille uudella aluevaltauksella. Luonnollisesti se antaa myös valtakunnan suurimman näkyvyyden. Voitto avaa myös aivan uusia markkinakanavia, antaa uusia yhteistyökumppaneita sekä opetti meille aidosti hyvän tuotekehityskaaren. Tästä on hyvä lähteä valloittamaan koko Suomea!

Tänä vuonna finaalissa kisasivat smokehouse-valmisruokien lisäksi Jemma-säilykkeet, Baba-tahinismoothie, Happy Soup -linssi ja härkäpapukeitot, Kalatassut ja Sushike. Kaikki finalistituotteet tulevat myyntiin S-ryhmän ruokakauppoihin 2.2.2023.

Nopean ja helpon syömisen trendi jatkaa voittokulkuaan ABC-asemilla. Asemien myydyimmäksi annokseksi on vakiintunut kebab ranskalaisilla, joka on jo toista vuotta peräkkäin ohittanut perinteikkään lehtipihvin myynnin. Jatkuvasti uudistuvan ruokalistan tuorein tulokas Rullero on Tukholman grilleiltä tuttu, suomalaisille tutuilla mauilla täytetty rieskarulla. 

ABC-asemien ruokalistaa on uudistettu isosti runsaan kahden vuoden aikana. Listalla on edelleen liikenneasemien klassikkoannokset, kuten lehtipihvi ja lihapullapannu, mutta kestosuosikkien rinnalle on syntynyt uusi nopean ja helpon syömisen tuoteperhe.

– Kebab ranskalaisilla on noussut selkeäksi ykköseksi ravintoloissamme. Se ohitti legendaarisen lehtipihvin myynnin juuri ja juuri vuonna 2021. Viime vuonna annosta myytiin jo 50 prosenttia enemmän kuin lehtipihviä, joka oli listaykkönen yli 20 vuotta. Saa nähdä pysyykö kebab listan kärjessä yhtä pitkään, kertoo ABC Ravintolan kehityksestä vastaava kehityspäällikkö Teemu Vehniäinen.

Kebabin lisäksi nopeasti valmistettavia ABC:n hittejä ovat pitaleivät ja ronskin kokoiset ranskalaiset. Täytteeksi annoksiin voi valita kebablihaa, nyhtöpossua, kanaa tai härkäpapua.

Nopeuden ja helppouden lisäksi ABC-asemat tarjoavat kohtuuhintaisia ravintolakokemuksia. Matkailu- ja Ravintolapalvelut MaRa ry:n tutkimuksen* mukaan edullinen hintataso on yksi tärkeimpiä ruokailupaikan valintaperusteita, ja sen merkitys on parhaillaan nousussa.

– Meille on tärkeää, että voimme tarjoilla mahdollisimman monelle kohtuuhintaisia mahdollisuuksia ravintolaruokailuun joka puolella Suomea, Vehniäinen kertoo.

Valloittaako tuhti rieskarulla suomalaiset? 

ABC-asemien ruokalistalla testataan säännöllisesti uutuusannoksia, joiden listalla pysyvyyden päättävät lopulta asiakkaat. Helmikuun alussa asemille saapuu Rullero, jonka esikuva on Tukholman grillikioskeilla vuosia suuressa suosiossa ollut tunnbrödsrulle.

– Tuomme vastaavan tuotteen myyntiin tiettävästi ensimmäisinä Suomessa. Rulleron Ruotsin serkku on kotimaansa pääkaupungissa niin suosittu, että grillikioskit kisailevat sen valmistuksessa ja saavat kunniamainintoja. On mahtavaa, että voimme tuoda Rulleron kaikille ABC-asemille eri puolille Suomea, Vehniäinen iloitsee.

Rullero on tuhti rieskarulla, jonka sisälle kääritään perunamuusia, makkaraa tai kebabia sekä sopivasti vihreää. Rullero on kampanja-annos ABC-asemilla helmi–maaliskuun ajan.

Noutopöydän suosio ei horju

Noutopöytä on yhä ABC Ravintoloiden kivijalka, joka on vuosikausia tarjonnut nopean ja helpon ravintolakokemuksen suomalaisille. Noutopöydän tarjoiluja nautti viime vuonna noin neljä miljoonaa asiakasta.

– Noutopöytä on vuodesta toiseen suomalaisten suosiossa. Uudistamme myös sitä säännöllisesti asiakkaiden toiveiden mukaisesti. Erityisesti kasvisruoat ovat kasvattaneet suosiotaan. Pöydän valttikorttina on sen monipuolisuus. Jokainen voi valita pöydästä itselleen mieluisan annoksen, Vehniäinen kertoo.

ABC Ravintolan TOP 5 myydyimmät à la carte -annokset vuonna 2022, kappaleina: 

  1. Kebab ranskalaisilla
  2. Lehtipihvi
  3. Possunleike
  4. Bearnaisebroileri
  5. Lihapullapannu

ABC Noutopöydästä ruokaili viime vuonna noin neljä miljoonaa asiakasta.

Lisätietoja: kehityspäällikkö Teemu Vehniäinen, SOK Liikennekaupan ketjuohjaus, puh. 0107680827, teemu.vehniainen(a)sok.fi

*Lähde: Ravintolaruokailun trenditutkimus 2022, MaRa ry & Kantar, 12/2022

S-ryhmä rakentaa uuden tuulipuiston Eurajoelle Luviaan ja investoi Suomen uusiutuvaan sähköntuotantoon. Tuulipuiston valmistumisen jälkeen S-ryhmän oma uusiutuvan energian tuotanto vastaa koko kaupparyhmän sähkönkulutusta.

Rakenteilla olevaan tuulipuistoon tulee 13 tuulivoimalaa, joiden on määrä olla tuotantokunnossa vuoden 2025 alussa. Puiston tuottama sähkö kattaa noin 20 prosenttia kaupparyhmän sähkönkäytöstä, mitä voi verrata yli 300 S-marketin vuosittaiseen sähkönkulutukseen.

Luvian tuulipuistoa rakennetaan vaiheittain ja samalla alueella selvitetään myös mahdollisuutta teollisen mittakaavan aurinkosähkön tuotantoon, jolloin aurinkosähköä voitaisiin siirtää samaa infrastruktuuria hyödyntämällä muualle käytettäväksi.

”Meille on tärkeää, että lähes parintuhannen toimipaikkamme ja maan kattavan sähköautojen latausverkostomme sähkö on tuotettu kestävästi sekä ympäristön kannalta että omavaraisuuden näkökulmasta”, sanoo toimitusjohtaja Mikko Halonen S-Voimasta.

”Osuuskaupat ovat tehneet merkittäviä investointeja Suomen sähköntuotantoon viime vuosina. Satsaukset oman uusiutuvan energiantuotannon lisäämiseen ovat tärkeitä erityisesti energiakriisin myötä. Tämä hanke oli tärkeä saattaa loppuun, vaikka taloustilanne on tiukentunut ja tuotantokustannukset muuttuneet”, jatkaa Halonen.

S-ryhmä on investoinut lähes miljardi euroa tuulivoimaan kuluneen vuosikymmenen aikana

Tuulipuiston rakentaminen on S-ryhmälle noin 100 miljoonan euron investointi, josta noin 20 prosenttia käytetään alueen infrastruktuurin rakentamiseen, kuten tie- ja kaapeliverkostoon. Alueen infrastruktuurin rakentaminen työllistää paikallisesti kymmeniä henkilöitä. Tuulivoimaloiden asennustöistä vastaa tuulivoimayhtiö Vestas.

S-ryhmä on investoinut lähes miljardi euroa tuulivoimaan kuluneen kymmenen vuoden aikana. Uusi tuulipuisto on jatkumoa osuuskauppojen pitkäjänteisille investoinneille oman uusiutuvan energian lisäämiseksi.

S-ryhmän sähkönkulutuksesta jo nyt yli 80 prosenttia tuotetaan omalla tuulivoimalla. Edellinen tuulivoimainvestointi on Simon Sarvisuolla oleva 27 suurvoimalan tuulipuisto, joka yksistään tuottaa noin puolet kaupparyhmän sähköntuotannosta. Lisäksi yli 100 000 aurinkopaneelia tuottaa viitisen prosenttia sähköntarpeesta paikallisesti. Uuden tuulipuiston valmistuttua omalla uusiutuvalla energialla tuotettu sähkö vastaa kaupparyhmän sähkönkulutusta.

Investoinnit ovat myös osa kunnianhimoisia ilmastotavoitteita. S-ryhmä aikoo olla oman toimintansa osalta hiilinegatiivinen vuonna 2025, eli silloin se sitoo ilmasta hiiltä enemmän kuin sitä sinne tuottaa. S-ryhmän tavoitteena on pudottaa ilmastopäästöjensä määrää 90 prosenttia vuoden 2015 tasosta vuoden 2030 loppuun mennessä.

S-ryhmän sähkönhankinnasta vastaa S-Voima Oy, jonka omistavat SOK ja osuuskaupat yhdessä.

Lisätietoja:
Mikko Halonen, toimitusjohtaja, S-Voima Oy, 050 440 4811

ProAgria, S-ryhmä ja LähiTapiola tukevat maatalouden ja maaseudun yritysten tulevaisuutta Tulevaisuusvalmennuksilla.

Mitä asioita maatalous- tai maaseutuyrityksen tulee ymmärtää oman yrityksen strategiaan, ilmastoasioihin ja kuluttajien ostokäyttäytymiseen liittyen tulevaisuudessa?

Tulevaisuusvalmennus on S-ryhmän ja ProAgria Etelä-Suomen vuonna 2019 käynnistämä ja pilotoima valmennuskonsepti. Sen kautta halutaan tuoda toimintaansa kehittäville maatiloille ja maaseutuyrityksille osaamisen kehittämisen mahdollisuuksia ja luoda näkymää ajankohtaisiin ja uutta menestystä luoviin tekijöihin.

–  Uudesta tavasta toimia ja tuoda esiin ajankohtaisia asioita saatiin pilottiin osallistuneilta yrittäjiltä kannustavaa palautetta. Vuoden 2023 alusta käynnistyykin viisi Tulevaisuusvalmennusta, viidellä uudella alueella. Tämä valmennus antaa uudenlaisen pohjan nähdä tulevaisuuden asioita, verkostoitua kollegoiden kanssa ja saada omaan yritykseen kehityssuunnitelma, joka kantaa tulevaisuuteen, yhteiskuntasuhde- ja vastuullisuusjohtaja Suvi Anttila ProAgriasta kertoo.

S-ryhmälle valmennukset tuovat toivotun uuden suoran kontaktin alkutuottajiin ja mahdollistavat vuoropuhelun.

– Suomalaista ruokaa ei ole ilman sen tuottajia. Yrittäjät ovat oman tilansa parhaita asiantuntijoita, mutta haluamme osaltamme tuoda näkymää niihin asioihin, joista meillä kaupalla on näkemystä ja tietoa. Se tarkoittaa syventäviä puheenvuoroja esimerkiksi kuluttajaymmärryksestä, ostokäyttäytymisen trendeistä tai alati kiristyvistä vastuullisuusvaatimuksista. On myös tärkeää kuulla, millaisia toiveita ja odotuksia tuottajille on meille kaupalle. Varsinaisesta valmennussisällöstä huolehtivat ProAgrian asiantuntevat kouluttajat, SOK:n kenttäjohtaja Arttu Laine toteaa.

Uutena yhteistyökumppanina mukaan tuli LähiTapiola.
– Kukaan ei varmuudella tiedä, mitä tulevaisuus tuo tullessaan, mutta yllätyksiin voi kuitenkin varautua. Investointi, tuotantosuunnan muutos tai uusien toimintatapojen omaksuminen on pitkäjänteistä, vaativaa ja haasteellista ilmankin, että sattuu vahinkoja. Pidetään riskien hallinta ja varautuminen keskiössä, niin yrittäjä voi keskittyä tärkeimpään; itsensä, yrityksensä ja bisnesideansa kehittämiseen. LähiTapiola haluaa olla mukana tässä työssä rakentamassa suomalaisen maatalouden tulevaisuutta, kiteyttää kehityspäällikkö Teppo Raininko LähiTapiolalta.

Viisi uutta Tulevaisuusvalmennusta järjestetään vuoden 2023 aikana Etelä-Pohjanmaalla, Etelä-Savossa, Hämeessä, Pirkanmaalla sekä Satakunnassa yhteistyössä S-ryhmän alueosuuskauppojen sekä LähiTapiolan alueyhtiöiden kanssa. Lisäksi ilmastoviisas maatila -polussa on mukana BSAG.

Kolme suurta tulevaisuuden teemaa

Valmennuksissa syvennytään strategiaan ja johtamiseen, ilmastoviisaan maatilayrityksen teemoihin sekä asiakasymmärrykseen ja kuluttajien ostokäyttäytymiseen. Valmennus sisältää kaikki kolme eri polkua, joissa valittavana useita eri moduuleja.

Strategia ja johtaminen -polussa tärkeinä asioina käsitellään strategian muodostumista ja riskien hallinnan teemoja.  Ilmastoviisas maatilayritys -polku pureutuu maan kasvukuntoon ja maanviljelyyn ilmastoasioiden näkökulmasta. Polussa luodaan myös katsaus siihen, miten tulevaisuudessa ilmastoasiat vaikuttavat

tuotteen arvoon. Asiakasymmärrys ja kuluttajien ostokäyttäytyminen -polku tuo esiin tulevaisuuden asiakkaiden tarpeita sekä esittelee ruoantuotannon menestystarinoita. Mukana on puhetta ruoasta ja oman yrityksen ja tuotteiden tarinallistamista.

– Tulevaisuusvalmennus oli vuorovaikutusta ja sparrausta parhaimmillaan. Useimmille osallistujista valmennus toimi alkusysäyksenä omalle kehittymiselle. Tärkeää oli soveltaa yhdessä opittua heti käytäntöön ja näin saatiin aikaan oman yrityksen kehittymissuunnitelma. Se suuntasi pitkälle tulevaisuuteen ja toimi konkreettisena tiekarttana. Tätä toimintatapaa on jatkettu useiden valmennukseen osallistuneiden yrittäjien kanssa. Näillä tiloilla kilpailukyky on kehittynyt merkittävästi, kokoaa kokemuksia yhteen pilottivalmennuksessa valmentajana toiminut kehityspäällikkö Ari Nopanen ProAgria Keskusten Liitosta

Tulevaisuusvalmennus sisältää myös 10.1.2023 järjestettävät paikalliset tuottajille suunnatut valmennusten sisältöä avaavat tilaisuudet, joiden yhteinen osuus streamataan verkkoon kaikkien katsottavaksi.

Lisätietoa valmennusten sisällöistä ja ilmoittautumiset: www.proagria.fi/tulevaisuusvalmennus

Lisätietoja

Suvi Anttila, yhteiskuntasuhde- ja vastuullisuusjohtaja, puhelin 040 560 8551, ProAgria Keskusten Liitto

Arttu Laine, kenttäjohtaja, SOK, puhelin 010 76 81011, sähköposti: arttu.laine@sok.fi

Teppo Raininko, kehityspäällikkö, LähiTapiola, p.044 461 0048

”En muista, milloin olisin voinut käyttää kerralla näin ison summan ruokakauppaan. Se on perheellemme ylellisyyttä”, kirjoitti meille lapsiperheen vanhempi, joka oli saanut jouluksi 70 euron lahjakortin ruokakauppaan.

Ruuan hintojen noustua isompikin summa hujahtaa lapsiperheen ruokakoriin hetkessä. Myös asuminen ja polttoaineet maksavat entistä enemmän. Hintojen nousun myötä köyhyys koskettaa Suomessa jo 30 000 uutta lasta, ja noin 129 000 lasta joutuu elämään päivittäin minimibudjetilla.

Näiden lasten perheissä on usein pulaa perusasioista: riittävästä ja monipuolisesta ruuasta, vaatteista ja kaikkien perheenjäsenten tarpeisiin sopivasta asumisesta. Kun tulot eivät riitä arjen välttämättömiin menoihin ja tilillä on satasten sijaan senttejä, rahankäyttö ei ole priorisointikysymys. Tiukimmilla ovat yhden vanhemman perheet.

Ruoka-apupisteillämme vierailee entistä enemmän lapsiperheitä, ja monilla vanhemmilla on suuri huoli epävarmasta tulevaisuudesta. Näemme Punaisen Ristin ruokajakeluissa myös nuoria, jotka ovat hakemassa syötävää perheelleen. Näin ei pitäisi olla, vaan jokaiselle lapselle ja nuorelle tulisi taata oikeus turvalliseen elämään.

Ongelma on ratkaistavissa

Lapsiperheköyhyys on jäänyt Suomessa pysyväksi ilmiöksi 90-luvun laman jälkeen, jolloin perhe-etuuksia leikattiin. Yksi ratkaisu ongelmaan on perhe-etuuksien ja perusturvan korottaminen riittävälle tasolle. Kun rahat riittäisivät normaaliin elämiseen, perheiden ei tarvitsisi säännöllisesti tukeutua toimeentulotukeen tai varsinkaan ruoka-apuun.

Viime aikoina lapsiperheisiin on kohdistettu myönteisiä uudistuksia. Harrastamisen Suomen malli tarjoaa kaikille mahdollisuuden maksuttomaan harrastamiseen. Lapsilisän yksinhuoltajakorotusta on nostettu, varhaiskasvatusmaksuja on alennettu ja tulevaan talveen on tekeillä työttömyysturvan lapsikorotus, lapsilisän yksinhuoltajakorotus ja ylimääräinen lapsilisä. Tukea poikkeuksellisessa tilanteessa tarvitaan, mutta määräaikaiset ratkaisut eivät poista lapsiperheköyhyyttä.

Tukien rinnalle tarvitaan myös pitkäjänteistä panostusta perheiden palveluihin: varhaisen tuen palveluihin, mielenterveyspalveluihin ja lastensuojeluun. Lisäksi perheet tarvitsevat tukea oikeiden palvelujen löytämiseen, sillä palveluviidakossa suunnistaminen tuottaa monille vaikeuksia.

Ruokalahjakortti voi olla joulun pelastus

Lapsiperheiden köyhyys on ratkaistavissa vain yhteiskunnan tuella ja poliittisten päätöksentekijöiden toimilla. Kuitenkin myös arkisilla teoilla on merkitystä.

Joulun tuoksut, maut ja pienet paketit luovat lapsuuden joulumuistot, jotka kantavat pitkälle aikuisuuteen ja omaan kotiin asti. Jo pienellä teolla voi pelastaa lapsen joulun. Helpoin tapa auttaa on lahjoittaa Hyvä Joulumieli -keräyksen kautta jouluruokaa vähävaraisen lapsiperheen joulupöytään.

Lahjakortin saaneiden lähettämissä palautteissa toistuu hämmästys ja ilo siitä, että joku tuntematon on halunnut auttaa. Kädenojennus toiselle tuo apua tarvitsevan näkyväksi.

Minulla kesti aika pitkään ennen kuin osasin koota ajatukseni, että meitä haluttiin auttaa. Nyt meillä on varaa auttaa myös äitiäni jouluruokien ostamisessa. Lupasin heti pojille, että he saavat ostaa isot karkkilaatikot jouluksi. Olisittepa nähneet heidän ilonsa sen jälkeen!”

Maaret Alaranta
Sosiaalisen hyvinvoinnin koordinaattori
Suomen Punainen Risti

Mannerheimin Lastensuojeluliiton ja Suomen Punaisen Ristin Hyvä joulumieli -keräyksen tavoitteena on ilahduttaa 21 000:ta kotimaan vähävaraista lapsiperhettä 70 euron ruokalahjakortilla. Keräys on käynnissä 17.11.–24.12.2022.

S-ryhmä osallistuu Hyvä joulumieli -keräykseen lahjoittamalla 40 000 euroa, minkä lisäksi S-ryhmän ruokakaupat ovat perheille jaettavien lahjakorttien ostopaikkoja.