Prisma.fi:ssä lahjoitetut tuotteet toimitetaan Hope ry:n kautta vähävaraisille lapsiperheille asiakkaan valitsemalla paikkakunnalla. Suosittu kampanja on käynnissä 10.12. saakka.

 

Verkkokaupan joululahjakeräys on helppo tapa tehdä hyvää – vaikka omalta kotisohvalta käsin. Lahjoittaa voi lähes minkä tahansa Prisman verkkokaupan laajasta valikoimasta löytyvän tuotteen tai vaikka useampia, oman budjetin mukaan. Muita kuluja lahjoituksesta ei tule, sillä Prisma tarjoaa lahjojen toimituksen Hope ry:lle.

 

”Jos sopivan lahjan keksiminen tuntemattomalle lapselle tai nuorelle tuntuu haastavalta, kannattaa tutustua Prisma.fi:stä löytyvään, Hope ry:n koostamaan toivelistaan. Toiveiden joukosta löytyy esimerkiksi pehmoleluja, kirjoja, vaatteita, talvivarusteita, pussilakanasettejä sekä nuorten toivomia kosmetiikkatuotteita ja elektroniikkaa”, vinkkaa S-ryhmän käyttötavarakaupan johtaja Virpi Viinikainen.

 

Mukana kampanjassa on 17 paikkakuntaa eli Hopen toimipistettä, joiden joukosta asiakas voi valita, minne hänen lahjoituksensa kohdistuu. Paikkakunta valitaan verkkokaupassa toimitustapavalinnan yhteydessä. Hopen vapaaehtoiset toimittavat lahjat paikallisille apua tarvitseville lapsille ja nuorille.

 

Prisma.fi:n kautta tehtävien lahjoitusten lisäksi Prisma Mikkeli tekee Hopen paikallisosaston kanssa muutakin yhteistyötä.

 

”Mikkelin Prismalla on Hopen organisoimana ruokakassikeräys sekä lahjakeräys. Näitä keräyksiä on toteutettu jo useana vuonna”, kertoo Prisma-johtaja Jari Liimatainen.

 

Ruokakassikeräyksessä lahjoittaja valitsee haluamansa hintaisen ruokakassin ja Hope toimittaa kassit vähävaraisille lapsiperheille. Joululahjakeräyksessä puolestaan lasten ja nuorten lahjatoiveet löytyvät Prismasta joulukuusesta. Lahjoittaja tuo ostamansa lahjan Prisman infoon tai Hopelle, joka toimittaa lahjat perille. Ruokakassi- ja lahjakeräykset Prisma Mikkelissä alkavat 25.11.

 

”Lahjakeräys on ollut aina todella suosittu. On hienoa, että ihmiset haluavat auttaa, sillä apua tarvitaan monessa perheessä. Meidän yksiköllemmehän tämä on todella helppo ja vaivaton tapa olla avuksi”, jatkaa Liimatainen.

 

Yhä useampi lapsiperhe tarvitsee apua

 

Prisman verkkokauppa ja Hope ry tekevät yhteistyötä jo kuudetta kertaa.

 

”Viime vuonna jouduimme pitämään taukoa verkkokaupan uudistuksen vuoksi, ja saimme monilta asiakkailtamme viestejä siitä, kuinka tätä keräystä viime jouluna kaivattiin. Olemmekin erittäin innoissamme, että voimme taas tarjota mahdollisuuden lahjoittaa jouluiloa helposti”, Viinikainen iloitsee.

 

Perheiden avun tarve on jälleen tänä vuonna kasvanut, ja yhä useampi perhe on pyytänyt apua Hope ry:ltä.

 

”Toiveenamme on muistaa mahdollisimman montaa vuoden aikana apuamme saanutta lasta sekä nuorta joululahjalla. Kannustamme ihmisiä liittymään auttamisen ketjuun ja mahdollistamaan tätä jouluiloa kanssamme. Tämä Prisman verkkokaupan kanssa toteutettava keräys on siihen hyvä tapa”, sanoo Hope ry:n toiminnanjohtaja Eveliina Hostila.

 

Kampanja-aika on tänä vuonna aiempaa pidempi, marraskuun alusta joulukuun 10. päivään saakka. Näin kaikki lahjat ehditään jakaa saajilleen hyvissä ajoin ennen jouluaattoa.

 

Tutustu keräykseen ja lahjoita Prisma.fi:ssä 10.12. mennessä: https://www.prisma.fi/kategoriat/1838/hope-joululahjaideat (huom. linkki alkaa toimia vasta kampanjan käynnistyessä)

 

Lisätietoja:

Virpi Viinikainen, S-ryhmän käyttötavarakaupan johtaja, virpi.viinikainen@sok.fi, puh. 010 768 1080

Jari Liimatainen, Prisma-johtaja, Osuuskauppa Suur-Savo, jari.liimatainen@sok.fi, puh. 0500 845 175

Viime vuonna Roosa nauha -keräys tuotti ennätykselliset 5 miljoonaa euroa. Roosa nauha -päivää vietetään tänä vuonna 6.10., ja Roosa nauha Tanssii tähtien kanssa -lähetys nähdään tv:ssä 29.10.

S-ryhmä osallistuu keräykseen myymällä Roosa nauhoja kaikissa marketkaupan ketjujen myymälöissä sekä Sokoksissa, Emotioneissa ja ABC:illä. Nauhojen tuotto tilitetään kokonaisuudessaan keräystä järjestävälle Syöpäsäätiölle. Roosa nauhan myyntihinta on 5 euroa. Myynnissä on lisäksi rajoitettu erä Roosa nauha -rannekkeita, joiden myyntihinta on 9 euroa. Myyntiaika on marraskuun loppuun asti.

Uutta: tänä vuonna osallistumme ensimmäistä kertaa myös Roosa nauha -ruusuilla ja -kukkakimpuilla, joiden myynnistä lahjoitamme keräykseen 0,20 euroa myytyä kimppua kohden. Lisäksi valikoimissa on tuttuun tapaan monia tavarantoimittajien kampanjatuotteita.

Teemana tämän vuoden keräyksessä ovat lasten syövät. Vuoden 2023 Roosa nauhan ovat suunnitelleet Apulanta-yhtyeen Toni ja Sipe. He kertovat suunnittelemastaan nauhasta näin: ”Meidän liekkimme roihuaa rakkaudesta elämään. Rakkaus on taistelua hyvän puolesta. Suunnittelemamme farkkunauha edustaa rintamaa, jota puolustamme. Se on kapina, jossa voittaja on elämä. Tämä Roosa nauha voi olla viimeinen niitti, jolla syöpä nujerretaan. Se on airut syöpätutkimuksen takana. Kannetaan Roosa nauhaa yhtenä rintamana rakkaudesta elämään.”

Aiemmin noin kymmenen alueosuuskaupan alueella käytössä ollut toimintatapa myydä heviosaston hävikkiä edullisesti on laajentunut tämän vuoden aikana kaikkiin S-market-ketjun myymälöihin ympäri Suomen. Kaikissa Osuuskauppa Suur-Savon S-marketeissa myydään hevihävikkiä edulliseen hintaan. Ensi viikolla vietetään valtakunnallista Hävikkiviikkoa.

Laatikoihin tai pusseihin kootaan myymälässä esimerkiksi hieman kolhiintuneita, mutta vielä käyttökelpoisia hedelmiä ja vihanneksia, jotka asiakas voi ostaa edulliseen kilo- tai kappalehintaan. Hinta saattaa vaihdella paikallisesti. Myytävän hevihävikin määrä vaihtelee päivittäin myymäläkohtaisesti.

Tähän mennessä saadut kokemukset hevihävikin myynnistä ovat olleet positiivisia. Hevihävikkituotteet käyvät myymälöissä nopeasti kaupaksi, ja hävikkiä saadaan vähennettyä tehokkaasti. Hevihävikkiä myydään yhdessä S-marketissa keskimäärin 70 kiloa viikossa. S-market-ketjuun kuuluu yli 400 myymälää.

-Hevihävikkiä on nyt tarjolla kaikissa S-marketeissamme. Tämä on hyvä arjen ekoteko ja kannustaa samalla terveellisempään ruokavalioon, kun kasviksia tulee lisättyä lautaselle. Muutenkin meille on tärkeää minimoida hävikkiä ja tämä on yksi tapa vaikuttaa siihen. Samalla saamme heviosaston hävikin parempaan hyötykäyttöön, sanoo marketkaupan johtaja Satu Nieminen Osuuskauppa Suur-Savosta.

Ensi viikolla vietetään Hävikkiviikkoa

Hävikkiviikko on Kuluttajaliiton koordinoima kampanja, jolla halutaan herättää keskustelua ruokahävikistä ja lisätä ruoan arvostusta. Tänä vuonna Hävikkiviikkoa vietetään viikolla 37 eli 11.–17.9.

S-ryhmän tavoitteena on edetä kohti hävikin puolittamista vuoteen 2030 mennessä, mikä on linjassa YK:n kestävän kehityksen tavoitteiden kanssa. Vuonna 2022 hävikki oli vähentynyt 19 % lähtötilanteeseen verrattuna. Myyntiin suhteutettu poisheittohävikki S-ryhmän marketkaupassa jäi viime vuonna alle 1,5 %:n.

Lisätietoja:
Satu Nieminen, marketkaupan toimialajohtaja, Osuuskauppa Suur-Savo, P. 050 517 0374

S-ryhmän ravintolat ja Foodora ovat tehneet sopimuksen valtakunnallisesta yhteistyöstä. Nyt jo lähes 120 S-ryhmän valtakunnallisen ketjuravintolan, uniikkiravintolan ja franchising-ravintolan kotiinkuljetukset on saatavilla vain Foodorasta elokuusta alkaen.

Kuluttajien ostokäyttäytyminen muuttui koronan aikana, kun ruoan kotiin kuljetuksista tuli osa päivittäistä arkea. Trendi ei pysähtynyt koronan jälkeen, vaan se kehittyy edelleen ja kuluttajat hakevat tai tilaavat ruokaa kotiin erityisesti viikonloppuisin. Taloustutkimuksen vuonna 2022 tekemän Suomi syö* -tutkimuksen mukaan 37 prosenttia vastaajista hakee tai tilaa kotiin ruokaa vähintään kuukausittain. Vuoteen 2021 verrattuna kasvua on 7 prosenttiyksikköä.

S-ryhmän ravintolabrändit ovat suomalaisille tuttuja ja ravintoloissa käydään ahkerasti sekä juhlana että arkena. Alkanut yhteistyö Foodoran kanssa mahdollistaa suosikkiravintoloiden ruokien tilaamisen kotiin nyt ympäri maan.

– Me olemme tietysti tyytyväisiä S-ryhmän päätöksestä vahvistaa yhteistyötään Foodoran kanssa. S-ryhmä on luotettava kumppani, jolla on useita suomalaisille tutuiksi tulleita ravintoloita. Monissa kaupungeissa näillä ravintoloilla on suhteellisen suuri vakiintunut asiakaskuntansa, joita voimme palvella entistä paremmin, sanoo Foodoran toimitusjohtaja Joonas Kuronen.

Foodora toimii tällä hetkellä yli sadalla paikkakunnalla ympäri Suomen ja tilaus toimitetaan keskimäärin puolessa tunnissa kotiovelle.

 

Jatkossa S-ryhmän ravintolakotiinkuljetukset vain Foodorasta 

Monelta eri paikkakunnalta löytyy Rosso, Amarillo, Pizza & Buffa, Bistro, Coffee House, Spaghetteria, Trattoria, VENN ja ABC. Näiden lisäksi mukana on paljon myös S-ryhmän uniikkeja ravintoloita eri puolilta Suomea. Yhteensä ravintoloista on nyt mukana noin viidennes.

– Mukana tässä yhteistyössä ovat lähes kaikki alueosuuskaupat. Tavoitteenamme on monipuolisen ravintolatarjontamme kautta tuoda vaihtoehtoja asiakkaiden arkeen ja myös helpottaa ravintolahenkilöstön päivittäistä työtä. Jatkossa suosikkiruoat on helppo tilata kotiin yhdestä kanavasta, sanoo johtaja Juha Lindholm SOK:n Matkailu- ja ravitsemiskaupan ketjuohjauksesta.

Suomi syö 2022* -tutkimuksen mukaan 79 prosenttia kuluttajista hakee tai tilaa ruokaa kotiin arkisin. 1 prosentti vastanneista päivittäin, 10 prosenttia viikoittain, 26 prosenttia kuukausittain ja 42 prosenttia harvemmin.

Foodoran toimitusalueet löytyvät os. foodora.fi. SOK:n ravintolat löytyvät os. raflaamo.fi (Listaus Foodorassa olevista S-ryhmän ravintoloista tiedotteen lopussa). Foodoran kautta tehdyistä S-ryhmän ravintoloiden tilauksista ei toistaiseksi saa Bonusta.

S-ryhmällä on kaikkiaan 18 valtakunnallista ravintolaketjua, jotka ovat vakiinnuttaneet asemansa osana asiakkaiden arkea ja juhlaa. Ketjuista vanhin on Rosso, joka on palvellut asiakkaita jo useassa sukupolvessa, yli 40 vuotta. Ketjujen lisäksi ryhmällä on uniikkeja ravintoloita, ja kaikkiaan lähes 500 ravintolaa eri puolilla Suomea. Vuoden 2023 aikana avataan noin 60 uutta tai uudistettua ravintolaa.

Suomen ja Pohjoismaiden suurin ruoka- ja päivittäistavarakaupan alan alustatalousyhtiö Foodora on osa saksalaista Delivery Hero -konsernia, joka on yksi maailman johtavimmista ruoan ja päivittäistavarakaupan toimitusalustoista. Foodora toimii kahdeksassa Euroopan maassa – Suomessa, Itävallassa, Tšekissä, Tanskassa, Unkarissa, Norjassa, Ruotsissa ja Slovakiassa. Suomessa yli 100 paikkakunnalla toimiva Foodora aloitti toimintansa Helsingissä kesällä 2015. Foodora toimittaa ravintolaruoat, päivittäistavarat ja paljon muuta suoraan ovelle alle puolessa tunnissa. Foodoran tavoitteena on mahdollistaa asiakkailleen enemmän aikaa heille tärkeiden asioiden parissa.

* Suomi syö -tutkimukseen osallistui yli 7000 vastaajaa ikäryhmästä 15–79-vuotiaat. Tutkimus toteutettiin 2.–13.5.2022.

Osuuskauppa Suur-Savon marketit palvelevat juhannuksena laajoin aukioloajoin. Valikoimissa on huomioitu juhannuksen perinteet. S-ryhmän teettämän tuoreen kyselytutkimuksen mukaan noin kolmasosa suomalaisista suunnittelee tänä vuonna mökkijuhannusta. Reilu 40 prosenttia vastaajista aikoo viettää juhannusta kotioloissa. Joka tapauksessa grilli lämpiää juhannuksena 2–3 kertaa ja ritilältä löytyy grillilihojen ja makkaran rinnalla erilaisia kasviksia. Tyypillisenä juhannuksena herkkusienien ja maissin myynnin volyymi kasvaa yli 2,5-kertaiseksi normaalista viikosta. 

Sää kiinnostaa juhannuksena ja sillä onkin suurin vaikutus grillausintoon. Kyselyyn vastanneista 37 % sanoo grillaavansa vain, jos sää on sopiva. Samankokoinen joukko kertoo toisaalta grillaavansa säässä kuin säässä. Tyypillisimmin juhannuksena grillaus ei jää yhteen kertaan vaan grilli kuumenee 2–3 kertaa. Säällä on muutenkin jonkin verran vaikutusta juhannuksen viettoon ja erityisesti siihen, kuinka paljon aikaa vietetään ulkotiloissa. Vain harva muuttaa tai peruu juhannussuunnitelmiaan sään vuoksi.

Mitä grilliin laitetaan?

Kyselyn perusteella juhannuksen odotetuin ruoka on uudet perunat (75 %). Yli puolet vastaajista mainitsee suosikeikseen myös grillilihat sekä grillimakkaran. Seuraavana suosikkilistalla ovat mansikat, grillikasvikset, grillijuusto, jäätelö ja erilaiset kalatuotteet. Alle 34-vuotiailla juhannuksena korostuvat myös makeiset ja sipsit.

Juhannusjuomiksi mainitaan vesi, kivennäisvesi ja olut. Vastauksien perusteella naiset painottavat enemmän vettä ja miehet olutta. Alle 34-vuotiaat suosivat virvoitusjuomia. Noin puolet vastanneista suosii perinteisiä juhannusruokia, mutta kokeilee niiden rinnalla myös uusia ideoita. Juhannuksena ruoat valmistetaan pääosin itse. Ruoan lisäksi joka kolmannella vastaajalla löytyy ostoslistalta juhannusviikonlopuksi hyönteiskarkotteita ja joka viidennellä aurinkovoiteita.

Ostokset kyytiin mökkimatkalla

Entäs miltä näyttävät S-ryhmän datassa edellisvuoden juhannuksen toteutuneet myynnin volyymit?

 

–S-ryhmän kaupoista haetaan juhannukseksi noin miljoona kiloa grillattavaa. Juhannusviikon suurin muutos nähdään herkkusienissä ja maisseissa, joita ostetaan yli 2,5 kertaa enemmän kuin edeltävällä viikolla. Lähes samaan muutokseen yltävät myös grillijuustot, lohifileet sekä grillihiilet ja briketit. Herkkusienten ja maissin lisäksi juhannuksena suositaan kasviksista ananasta, kesäkurpitsaa ja vesimelonia. Juomissa myynnin volyymi juhannusviikolla kasvaa suhteellisesti eniten alkoholijuomasekoitteissa ja viinijuomissa, kuten myös siidereissä ja lonkeroissa. Olutta ja virvoitusjuomia ostetaan paljon läpi kesän, mutta niitäkin juhannusviikolla normaalia enemmän, S-ryhmän päivittäistavarakaupan myyntijohtaja Antti Oksa kertoo.

 

Osuuskauppa Suur-Savon marketeissa innostutaan juhannusviikolla ostamaan tavallista enemmän grillimakkaroita ja bratwursteja, naudan ja porsaan grillilihoja sekä tietysti uusia perunoita. -Näiden tuotteiden volyymi lähes kaksinkertaistuu juhannuksen aikaan. Samoin kalan osalta volyymi tuplaantuu, kertoo Osuuskauppa Suur-Savon marketkaupan toimialajohtaja Satu Nieminen. -Osuuskauppa Suur-Savon toimialueella on paljon mökkiasukkaita, joten juhannus on meille ruokakaupassa yksi vuoden kiireisimmistä ajoista. Meidän ruokakauppamme palvelevat juhannuksen alla laajoin aukioloajoin. Nostamme kapasiteettia myös ruoan verkkokaupassa, jolloin esim. mökkipaikkakuntalaiset voivat napata ostokset valmiina mukaan matkan varrella, jatkaa Nieminen.

 

Lisätietoja: 

Satu Nieminen, marketkaupan toimialajohtaja, Osuuskauppa Suur-Savo, p. 050 517 0374, satu.nieminen@sok.fi

 

Lähteet:

S-ryhmän myyntidata 2023, myynnin volyymin kasvu (kg/l): juhannusviikko 2022 vs. edeltävä viikko.

S-ryhmän asiakastutkimukset 2023 ja 2022: Hintojen nousun vaikutus ostokäyttäytymiseen, tuorein kysely 6/2023, vastaajamäärä 4274, Feelback Group 

 

Sokoksen teettämästä laajasta kyselytutkimuksesta selviää, että suomalaiset arvostavat juhlapukeutumisessaan erityisesti monikäyttöisyyttä ja istuvuutta. Kuitenkin samalla yli puolet kokee haastavimmaksi tekijäksi omalle vartalolleen istuvien juhlavaatteiden löytämisen. Kyselytutkimus paljasti myös suomalaisten kaipaavan vapaan hulluttelun sijaan rajoja ja raameja juhlapukeutumiseensa. 

Kyselytutkimuksen mukaan suurin ongelma juhlapukeutumisessa on löytää omalle vartalolleen sopivia juhla-asuja. Haastavimmaksi tämän ongelman nimesi 51 prosenttia kaikista vastaajista ja heistä peräti 86 prosenttia oli naisia. Tutkimuksen mukaan ilmiö korostuu eniten 55–64 -vuotiaiden naisten keskuudessa, jossa 56 prosenttia nosti isoimpana ongelmana esiin omalle vartalolle sopivan asun löytämisen.  

“Istuvuus ja se, että se tuntuu juuri oikealta omalle vartalolle ovat selvästi ne tekijät, joita myyjät myös Sokoksella kuulee usein asiakkaiden suunnasta. Asiantunteva myyjä auttaa löytämään ja valitsemaan oman tyylisen asun, joka istuu hyvin ja tuntuu mukavalta päällä. Tärkeä osa kokonaisuutta ovat myös juhla-asua oikealla tavalla tukevat alusvaatteet ja sukkahousut”, Sokoksen naisten muodin ryhmäpäällikkö Mari Viri kertoo. 

Virin mukaan juhlapukeutumisessa arvostetaan tällä hetkellä eniten monikäyttöisyyttä ja esimerkiksi sitä, ettei mekko olisi kertakäyttöinen. Tämän lisäksi istuvuutta, ajattomuutta ja vastuullisuutta painotetaan juhlavaatteiden ostossa.  

Monikäyttöisyys näkyy Virin mukaan myös siinä, että nykyään suomalaiset yhdistelevät mutkattomasti vanhaa ja uutta. Jopa 44 prosenttia kyselytutkimukseen vastanneista kertoo hyödyntävänsä olemassa olevia juhlavaatteita kevään juhlien pukeutumisessa. 

“Yksi tämän hetken trendeistä on erilaiset haalarit, housut ja juhlavat topit, jotka ovat helposti yhdistettävissä myös arkipukeutumiseen.” 

Suomalaiset kaipaavat rajoja  

Pukeutuminen muuttuu yhä vapaammaksi ja rennommaksi, ja tiukkaan pukukoodiin törmää enää harvoin. Kyselytutkimuksen mukaan suomalaiset kokevat kuitenkin erilaiset pukukoodit- ja rajoitukset helpottaviksi ja jopa vapauttaviksi. 

Kyselytutkimukseen osallistuneilta kysyttiin, miten he kokevat yleiset pukeutumisetiketit. Monivalintavastauksien joukosta nousi esiin, että 42 prosenttia kokee etikettien tuovan helpotusta sopiviin asuvalintoihin ja 41 prosenttia kokee niiden tuovan juhliin tunnelmaa. 

“Pukeutumisetikettien koetaan selvästi tuovan helpotusta pukeutumiseen sekä antavan niin sanotusti “ohjenuoran” juhliin. Etikettien tunteminen helpottaa asujen muokkaamista tilaisuuteen sopivaksi, ja olemme huomanneet, että niiden puuttuessa suomalaiset saattavat kokea haasteita oikeanlaisen juhla-asun löytämisessä. Suomalaiset pukeutuvat juhliin pääasiassa hillitysti ja klassisesti etikettien mukaan. Naisilla erityisesti mekko tai housupuku on sellainen “go-to” -vaate, jota on helppo muokata erilaisilla asusteilla, kuten koruilla, kengillä ja pikkulaukuilla. Esimerkiksi vyön avulla asuun saa aivan eri tyylin ja istuvuuden aikaiseksi. Lisäksi tällä hetkellä suosituimpia ovat a-linjaiset ja kietaisumalliset mekot niin kuoseissa kuin yksivärisinä”, Viri toteaa. 

Viri ohjeistaa, että klassisen ja etiketteihin mukautuvan juhla-asun löytämisessä kannattaa kiinnittää huomiota tiettyihin materiaaleihin sekä aikaa kestäviin kuoseihin.  

“Tyylikäs satiinimekko sopii läpivuotiseen käyttöön ja on ajaton valinta moneen juhlaan ja pukukoodiin. Myös persoonalliset ja runsaat kukkamekot ovat olleet suosittuja viime vuosina. Nämä erottuvat joukosta, ovat mukavia päällä ja sopivat jokaiselle keholle. Lisäksi ne ovat helppohoitoisia ja valmiita uusiin juhliin taas heti pesun kautta.” 

Miehillä smart casual korvaa formaalin pukeutumisen 

Suomalaisten miesten pukeutuminen on hyvin kontrolloitua, mutta se on muuttumassa entistä rennompaan suuntaan. Miesten juhlapukeutumisessa korostuu mukavuus, eikä juhlavaate saa tuntua itselle vieraalta. 

“Suomalaisten miesten pukeutuminen on selvästi aikaisempaa rennompaa ja omaa tyyliä korostavaa. Klassisen pukupukeutumisen rinnalla kasvaa smart casual-tyyli, jossa puku korvataan chinoilla ja esimerkiksi paitatakilla. On myös nähtävissä, että pellava yleistyy materiaalina villakankaiden vaihtoehtona”, kertoo Sokoksen miesten muodin ryhmäpäällikkö Iiro Kourujärvi.  

Kourujärven mukaan miehille sneaker-kengät ovat moderni vaihtoehto, joiden avulla juhla-asua voi muokata asteen rennommaksi. Siistien pukukenkien myynti kasvaa keväisin ja erityisesti ruskean sävyiset kengät korostuvat miesten valinnoissa. 

Tutkimus teetettiin Sokoksen toimeksiannosta huhtikuussa 2023, ja siihen vastasi 1677 henkilöä ikäjakaumalla 18­75-vuotiaat. Heistä 86 prosenttia oli naisia ja 14 prosenttia miehiä. Tutkimus toteutettiin valtakunnallisesti. 

Marketmuodissa etsitään tällä hetkellä selkeästi edullisia hintoja lähes kaikissa tuoteryhmissä, mutta Prisman teettämän kyselytutkimuksen* mukaan suomalaiset aikovat kuitenkin inflaatiokehityksestä huolimatta panostaa kesävaatteisiin yhtä paljon kuin viime vuosina. Tutkimuksen mukaan on myös yksi selkeä lämpötila, joka saa suomalaiset kaivamaan keväisen vaatetuksen kaapista ulos. Myyntidatasta myös selvisi millaista kesäkenkää erityisesti suomalainen mies rakastaa.

Prisman tutkimuksen mukaan ylivoimaisesti suurin osa suomalaisista tekee päätöksen pukea kesävaatteet päälleen silloin, kun on tarpeeksi lämmintä (90 % vastaajista). Mutta mikä on sitten se sopiva lämpötila?

Tutkimuksen mukaan yli puolet (52 %) vastaajista sonnustautuu kesätamineisiin elohopeamittarin kivuttua 16–20 asteeseen. Noin joka neljäs (27 %) on kuitenkin valmis lähtemään kesäkadulle jo 11–15 asteen lämpötilassa.

Löytyypä joukosta myös se yksi prosentti vastaajia, joilla kesävaatteet lentävät päälle ”heti, kun ei ole enää pakkasta”.

Kesämuotiin panostetaan inflaatiosta huolimatta – jopa 42 % kasvua farkkumyynnissä

Hintojen nousu on saanut monet suomalaiset miettimään kulutustaan, mutta kesämuotiin halutaan yhä laittaa rahaa. Prisman tutkimuksen mukaan 48 prosenttia kaikista vastaajista aikoo käyttää tänä vuonna suurin piirtein saman verran rahaa kesän vaateostoksiin kuin vuosi sitten. Joka viides (20 %) aikoo kuitenkin vähentää panostusta vaatteisiin ja kymmenen prosenttia vastaajista puolestaan kertoo lisäävänsä sitä.

– Prismoissa on laajat valikoimat pukeutumisen tuotteita ja hinta-laatu -suhde on hyvä. Meiltä löytyvät kesän vaatteet asusteineen koko perheelle, saman katon alta, joten asiointi meillä on helppoa. Marketmuodilla on oma vahva asema markkinassa ja koska hintojen merkitys korostuu, uskomme markkina-asemamme vain vahvistuvan, kertoo Osuuskauppa Suur-Savon Prisma Savonlinnan johtaja Mervi Hämäläinen. – Tänä keväänä on merkittävää kasvua ollut farkkujen myynnissä. Farkkumyynti on kasvanut miesten puolella 25 prosenttia verrattuna vuoteen 2021 ja naisilla 42 prosenttia samaan aikaan verrattuna. Muutos farkkutrendissä on kohti väljemmin istuvia farkkuja, jatkaa Hämäläinen.

Kevään ja kesän tulo näkyy Prismassa myös naisten alusvaatteiden myynnissä. Samalla kun puut puskevat lehtiä, naisten alusvaatteiden väri vaalenee ja kiinnostus muotoileviin alusvaatteisiin lisääntyy.

– Alusasuja hankitaan eri käyttötarkoituksiin. Juhlasesongissa korostuvat muotoilevat alusvaatteet, olkaimettomat rintaliivit ja ohuet juhlasukkahousut, ja sävyt ovat tietysti syksyä vaaleampia. Eri asut vaativat erilaisia alusvaatteita, kertoo Hämäläinen.

Sandaalit parhaat kesäkengät – suomalainen mies rakastaa suihkusandaaleja 

Tutkimuksen mukaan suomalaisten suosikki kesäjalkinetta valitessa on sandaalit, jonka valitsi parhaaksi 31 prosenttia vastaajista. Toiselle sijalle sijoittuivat tennarit (24 %) ja kolmannelle lenkkarit (19 %).

Sandaalien suosiota selittää erityisestä niiden monikäyttöisyys ja se, että ne on helppo ja nopea sujauttaa jalkaan. Tilastoja tarkemmin katsoessa voidaan sanoa, että suomalaiset miehet suorastaan rakastavat suihkusandaaleja, sillä niitä myydään selkeästi muita enemmän. Esimerkiksi viime vuoden huhti-kesäkuussa peräti 40 prosenttia kaikista myydyistä miesten sandaaleista oli suihkusandaaleja. Naisilla vastaava lukema oli 26 prosenttia. Lapsilla suihkusandaalien rinnalle kirivät myös pistokassandaalit.

*Tutkimus toteutettiin Prisman asiakasomistajille ja tutkimukseen vastasi 2790 eri ikäistä (18–75) suomalaista maanlaajuisesti.

 

Lisätietoja:

Mervi Hämäläinen, Prisma-johtaja, Osuuskauppa Suur-Savo, p. 050 352 8787

Saat liput katsomon parhailla paikoilla etuhintaan -25 % (norm. 190 € + palvelumaksu 4,50 €). Etu voimassa 30.4. asti ja liput myynnissä oheisen linkin kautta:
https://www.lippu.fi/oopperasetu

Sevillan parturin jälkeen lehdissä on epäilty, onko Olavinlinnassa koskaan naurettu niin paljon. Kari Heiskasen ohjaama Parturi on yleisömenestys, koominen täysosuma, ja siksi täydellinen hersyilevään kesäiltaan.

Heiskasen ohjauksessa kaikki työryhmän jäsenet ovat saaneet tuoda oman mausteensa keitokseen. Muotisuunnittelija Teemu Muurimäki on luonut esityksen valloittavat puvut ja Antti Mattila aurinkoisen lavastuksen. Itse parturi Figarona laulaa Ville Rusanen.

Komiikkaa on mitä suurimmassa määrin myös Rossinin musiikissa, kirjoitettuna jokaiseen nuottiin. Se tuo tapahtumiin lisätasoja ja tarjoaa loputtomasti uutta ammennettavaa niillekin, joille ooppera on jo tuttu.

S-ryhmän päivittäistavarakauppa onnistui vastaamaan asiakkaiden tarpeisiin haastavinakin aikoina niin hyvin, että S-ryhmä kasvatti markkinaosuuttaan merkittävästi vuonna 2022. S-ryhmän päivittäistavarakaupan myynti kasvoi 5,7 prosenttia vuonna 2022. Nielsenin myymälärekisterin mukaan S-ryhmän päivittäistavarakaupan markkinaosuus oli viime vuonna 47,0 prosenttia (+0,9 %-yks.). S-ryhmä on myös ruoan verkkokaupan markkinajohtaja.

Päivittäistavarakaupalle vuosi 2022 oli jo kolmas poikkeuksellinen vuosi. Tammi-maaliskuussa elettiin vielä pandemia-aikaa rajoituksineen, kun taas loppukeväästä kuluttajakäyttäytymistä muuttivat rajoituksista luopuminen, asiakkaiden palaaminen ravintoloihin ja matkustuksen elpyminen. Toisaalta helmikuussa Venäjän hyökkäys Ukrainaan ja sitä seurannut hintojen ja kustannusten nopea nousu muuttivat toimintaympäristön myös S-ryhmän osalta.

S-ryhmän päivittäistavarakauppa onnistui kuitenkin vastaamaan haasteisiin hyvin ja kantamaan vastuuta poikkeustilanteessa. Myynti kasvoi 5,7 prosenttia edellisvuodesta, ja asiakasmäärä lisääntyi. Kasvua veti vahvimmin Prisma, jonka myynti kasvoi peräti 7,6 prosenttia. – S-ryhmän päivittäistavarakaupan myynti kasvoi vuonna 2022 joka kuukausi Suomen muuta markkinaa nopeammin. Ruoan hinta nousi vuoden edetessä keskiöön niin asiakkaiden arjessa kuin julkisessa keskustelussakin. Taloustilanteen tiukentuessa pidimme kiinni edullisesta ostoskorista. Väistämättömät hinnannousut pyrittiin pitämään mahdollisimman kohtuullisina kuluttajille ja tätä olemme jatkaneet tänä vuonna muun muassa laskemalla 400 Xtra-tuotteen hintaa, painottaa S-ryhmän päivittäistavarakaupan johtaja Sampo Päällysaho.

S-ryhmän päivittäistavarakauppa jatkaa investointeja myymälöiden ja digitaalisten palveluiden kehittämiseen. Ruoan verkkokauppaa kehitetään edelleen asiakkaiden toiveiden mukaisesti. S-kaupat.fi:n asema markkinajohtajana vahvistui viime vuonna ja jo yli 250 S-ryhmän myymälää tarjoaa ruoan verkkokaupan palveluita Kemistä Helsinkiin. Syksyllä HOK-Elanto ja Pirkanmaan Osuuskauppa kertoivat avaavansa automaatioavusteiset ruokaostosten keräilykeskukset vuonna 2024. Kerää ja skannaa -palvelu oli vuonna 2022 käytössä 31 Prismassa. Vuonna 2023 palvelu laajenee 27 uuteen Prismaan. – Ruoan hinnan korostuessa huomaamme asiakkaiden suosivan suuria myymälöitä ja Prisma-ketju on ollut nyt erityisesti asiakkaiden suosiossa. Muutama vuosi sitten toteutettu S-marketin konseptiuudistus on selkeästi ollut asiakkaille mieleinen ja näkyy asiakasmäärien, myynnin ja asiakastyytyväisyyden kasvuna. Sale-ketjun myymäläuudistukset etenivät ripeästi vuonna 2022 ja jatkuvat tänä vuonna. Sale-uudistukset on otettu positiivisesti vastaan ja ne ovat osaltaan investointeja tulevaisuuteen, kertoo Päällysaho.

Lisätietoja: Sampo Päällysaho, S-ryhmän päivittäistavarakaupan johtaja, 010 768 0665, sampo.paallysaho@sok.fi

S-ryhmä ja sen ketjubrändit pärjäsivät hienosti Sustainable Brand Index -tutkimuksessa. Kun suomalaisilta kysytään, S-ryhmä koetaan vastuullisimmaksi brändiksi kuluttajatuotteiden parissa toimivista yrityksistä ja myös ABC, Prisma, Sokos Hotellit ja S-Pankki äänestettiin ykkösiksi omilla toimialoillaan. Vuosittainen Sustainable Brand Index on Euroopan laajin kuluttajien vastuullisuusmielikuvia kartoittava tutkimus.

Suomalaiskuluttajat mieltävät S-ryhmän Suomen toiseksi vastuullisimmaksi brändiksi ykkössijaa pitävän Valion jälkeen. Top kympistä löytyvät myös Prisma ja S-market.

”Suomalaisten kuluttajien antama tunnustus on asiakkaidensa omistamalle kaupparyhmälle erityisen arvokasta. Työmme vastuullisuuden eteen kaikilla toimialoillamme on selkeästi tunnistettu. Olemme tuoneet myös kestävän kuluttamisen keinoja näkyvämmäksi kuluttajille, ja tässä riittää työnsarkaa edelleen. On tärkeää pitää rima korkealla vastuullisuusohjelmamme pitkän tähtäimen tavoitteiden toteuttamisessa ja aidoissa arjen vastuullisuusteoissa joka päivä”, sanoo vastuullisuusjohtaja Nina Elomaa S-ryhmästä.

ABC, Prisma, Sokos Hotellit ja S-Pankki toimialansa ykkösiä vastuullisuudessa

Suomalaiset arvioivat jälleen Prisman vastuullisimmaksi ruokakauppabrändiksi. S-market oli kategoriassa toisena. Marketkaupassa vastuullisuustyössä näkyvät muun muassa myymälöiden energiatehokkuuden parantaminen ja kylmäkalusteiden uusiminen, hävikinhallinnan tehostuminen, valikoimien korkea kotimaisuusaste ja hinnannousun pitäminen kohtuullisena asiakkaille.

Myös ABC nousi oman kategoriansa ykköseksi. S-ryhmässä on investoitu voimakkaasti valtakunnalliseen sähköautojen latausverkostoon ja eri puolille maata on rakennettu satoja uusia ABC-latauspisteitä.

Suomalaiset ovat arvioineet Sokos Hotellit jo yhdennentoista kerran vastuullisimmaksi hotelliketjubrändiksi. Sokos Hotelleissa on tehty pitkään järjestelmällistä omaa vastuullisuustyötä sekä paikallista yhteistyötä lähialueen hyväksi. Erityistä huomiota viime aikoina on kiinnitetty ruokahävikkiin ja energiatehokkuusnäkökulmiin. Sokos Hotellit tarjosivat Suomessa ensimmäisenä alallaan asiakkailleen mahdollisuuden kompensoida yöpymisensä ilmastopäästöt.

S-Pankki on pysynyt pankkibrändien sarjassa ykkösenä jo yksitoista vuotta peräkkäin. S-Pankki tarjoaa S-ryhmän asiakasomistajille maksuttomat päivittäiset pankkipalvelut, kilpailukykyisesti hinnoitellut lainat sekä mahdollisuuden aloittaa vastuullinen säästäminen ja sijoittaminen matalalla kynnyksellä.

Eurooppalainen Sustainable Brand Index kartoittaa kuluttajien mielikuvia brändien vastuullisuudesta

Kuluttajien mielikuvia yritysten vastuullisuudesta tarkasteleva Sustainable Brand Index perustuu kyselytutkimukseen, jossa 12 000 suomalaistakuluttajaa on arvioinut Suomen 228 suurinta tuotemerkkiä 26 toimialalta. Sustainable Brand Index -selvitys on Euroopan suurin riippumaton vastuullisuusmielikuviin keskittyvä bränditutkimus, joka on toteutettu Suomessa vuosittain jo vuodesta 2013.

Arvioitavat brändit valikoituivat kyselyyn niiden markkinaosuuden, liikevaihdon ja brändin tunnettuuden perusteella. Yritykset eivät itse valitse kyselyyn osallistumista tai siitä pois jäämistä. Lisäksi tutkimuksessa selvitetään trendejä ja vastuullisen kuluttamisen ajureita.