Osuuskauppa Suur-Savon Prismat ovat valmiina pukeutumisen kesäkauppaan – suomalaiset panostavat kesävaatteisiin yhtä paljon, kuin viime vuosina


5.5.2023

Marketmuodissa etsitään tällä hetkellä selkeästi edullisia hintoja lähes kaikissa tuoteryhmissä, mutta Prisman teettämän kyselytutkimuksen* mukaan suomalaiset aikovat kuitenkin inflaatiokehityksestä huolimatta panostaa kesävaatteisiin yhtä paljon kuin viime vuosina. Tutkimuksen mukaan on myös yksi selkeä lämpötila, joka saa suomalaiset kaivamaan keväisen vaatetuksen kaapista ulos. Myyntidatasta myös selvisi millaista kesäkenkää erityisesti suomalainen mies rakastaa.

Prisman tutkimuksen mukaan ylivoimaisesti suurin osa suomalaisista tekee päätöksen pukea kesävaatteet päälleen silloin, kun on tarpeeksi lämmintä (90 % vastaajista). Mutta mikä on sitten se sopiva lämpötila?

Tutkimuksen mukaan yli puolet (52 %) vastaajista sonnustautuu kesätamineisiin elohopeamittarin kivuttua 16–20 asteeseen. Noin joka neljäs (27 %) on kuitenkin valmis lähtemään kesäkadulle jo 11–15 asteen lämpötilassa.

Löytyypä joukosta myös se yksi prosentti vastaajia, joilla kesävaatteet lentävät päälle ”heti, kun ei ole enää pakkasta”.

Kesämuotiin panostetaan inflaatiosta huolimatta – jopa 42 % kasvua farkkumyynnissä

Hintojen nousu on saanut monet suomalaiset miettimään kulutustaan, mutta kesämuotiin halutaan yhä laittaa rahaa. Prisman tutkimuksen mukaan 48 prosenttia kaikista vastaajista aikoo käyttää tänä vuonna suurin piirtein saman verran rahaa kesän vaateostoksiin kuin vuosi sitten. Joka viides (20 %) aikoo kuitenkin vähentää panostusta vaatteisiin ja kymmenen prosenttia vastaajista puolestaan kertoo lisäävänsä sitä.

– Prismoissa on laajat valikoimat pukeutumisen tuotteita ja hinta-laatu -suhde on hyvä. Meiltä löytyvät kesän vaatteet asusteineen koko perheelle, saman katon alta, joten asiointi meillä on helppoa. Marketmuodilla on oma vahva asema markkinassa ja koska hintojen merkitys korostuu, uskomme markkina-asemamme vain vahvistuvan, kertoo Osuuskauppa Suur-Savon Prisma Savonlinnan johtaja Mervi Hämäläinen. – Tänä keväänä on merkittävää kasvua ollut farkkujen myynnissä. Farkkumyynti on kasvanut miesten puolella 25 prosenttia verrattuna vuoteen 2021 ja naisilla 42 prosenttia samaan aikaan verrattuna. Muutos farkkutrendissä on kohti väljemmin istuvia farkkuja, jatkaa Hämäläinen.

Kevään ja kesän tulo näkyy Prismassa myös naisten alusvaatteiden myynnissä. Samalla kun puut puskevat lehtiä, naisten alusvaatteiden väri vaalenee ja kiinnostus muotoileviin alusvaatteisiin lisääntyy.

– Alusasuja hankitaan eri käyttötarkoituksiin. Juhlasesongissa korostuvat muotoilevat alusvaatteet, olkaimettomat rintaliivit ja ohuet juhlasukkahousut, ja sävyt ovat tietysti syksyä vaaleampia. Eri asut vaativat erilaisia alusvaatteita, kertoo Hämäläinen.

Sandaalit parhaat kesäkengät – suomalainen mies rakastaa suihkusandaaleja 

Tutkimuksen mukaan suomalaisten suosikki kesäjalkinetta valitessa on sandaalit, jonka valitsi parhaaksi 31 prosenttia vastaajista. Toiselle sijalle sijoittuivat tennarit (24 %) ja kolmannelle lenkkarit (19 %).

Sandaalien suosiota selittää erityisestä niiden monikäyttöisyys ja se, että ne on helppo ja nopea sujauttaa jalkaan. Tilastoja tarkemmin katsoessa voidaan sanoa, että suomalaiset miehet suorastaan rakastavat suihkusandaaleja, sillä niitä myydään selkeästi muita enemmän. Esimerkiksi viime vuoden huhti-kesäkuussa peräti 40 prosenttia kaikista myydyistä miesten sandaaleista oli suihkusandaaleja. Naisilla vastaava lukema oli 26 prosenttia. Lapsilla suihkusandaalien rinnalle kirivät myös pistokassandaalit.

*Tutkimus toteutettiin Prisman asiakasomistajille ja tutkimukseen vastasi 2790 eri ikäistä (18–75) suomalaista maanlaajuisesti.

 

Lisätietoja:

Mervi Hämäläinen, Prisma-johtaja, Osuuskauppa Suur-Savo, p. 050 352 8787