Arkeen paluu näkyy Prismoissa – liki puolet koko vuoden reppukaupasta tehdään nyt


9.8.2022

Kuumimman lomakauden päättyminen ja koulujen alun lähestyminen näkyy S-ryhmän marketkaupan myynneissä monin tavoin. Reppu- ja koulutarvikehyllyillä käy kuhina, mutta myös ruokakorin sisältö muuttuu arjen alkaessa.

Koulutarvikkeiden, kuten reppujen, penaalien, kynien ja vihkojen, myynti lähtee Prismoissa kasvuun heinäkuussa ja huipentuu koulujen alkaessa elokuun ensimmäisinä viikkoina.

”Repuissa koko vuoden myynnistä yli 40 % tehdään viikoilla 30–32, eli heinäkuun viimeisen ja elokuun kahden ensimmäisen viikon aikana. Kynissä, penaaleissa ja muissa koulutarvikkeissa kyseisten viikkojen myynti on lähes nelinkertaista normaaliin verrattuna”, paljastaa S-ryhmän käyttötavarakaupan myyntijohtaja Päivi Hole.

Päiväkoti-ikäisten lasten suosikkeja ovat tänä vuonna erityisesti Ryhmä Hau- ja Pipsa Possu -reput. Pienet koululaiset puolestaan suosivat Fortnitea, Super Mariota ja My Little Ponya. Kestosuosikkeja vuodesta toiseen ovat eläin-, auto- ja jalkapalloaiheiset reput. Erityisesti yksisarvisreput ovat pienten koululaisten keskuudessa takuuvarmoja hittejä. Isommille koululaisille ostetaan etenkin merkkireppuja, kuten Adidasta ja Nikea, sekä camo- ja kukkaprinttisiä reppuja.

Penaaleissa hittituotteita ovat juuri nyt muotoon tehdyt penaalit, jotka voivat esittää vaikkapa sipsipurkkia, purkkapakettia, jäätelötuuttia tai peliohjainta. Kuten repuissakin, suosittuja ovat myös erilaisten lisenssisarjojen, kuten My Little Pony- tai Batman-aiheiset penaalit. Samoista sarjoista löytyy myös esimerkiksi vihkoja ja muita oheistarvikkeita.

Syksyn saapuminen näkyy myyntipiikkinä myös hieman yllättävissä tuoteryhmissä. ”Esimerkiksi kodinkoneiden osalta on havaittavissa myynnin kasvua elokuussa koulujen alkaessa ja arkeen palatessa. Hieman syksymmällä puolestaan vaikuttaa korkeakoulujen alkaminen, jolloin moni muuttaa ensimmäiseen omaan kotiin. Muun muassa pienissä kodinkoneissa, joita ovat esimerkiksi leivänpaahtimet ja kahvinkeittimet, nähdään silloin yli 20 % myynnin kasvuja muuhun vuoteen verrattuna”, Hole kertoo.