29.1.2025
Mikkelin Prisman jättimäinen peruskorjaushanke jatkaa etenemistään. Kesällä 2025 päättyvä urakka on edennyt vaiheeseen, jossa infopiste ja kassat ovat kokeneet muodonmuutoksen.
– Aika hektistä on ollut, naurahtaa kassapalvelupäällikkö Jarna Ylönen remontin vaiheisiin viitaten.
Reilun vuosikymmenen Osuuskauppa Suur-Savon palveluksessa ollut Ylönen on työskennellyt nykyisessä pestissään kassa- ja infotiimin esihenkilönä puolisentoista vuotta. Meneillään oleva uudistus on ollut Ylöselle haastava mutta palkitseva.
– Ykkösasia meillä on ollut koko ajan asiakaspalvelussa ja hyvän asiakaskokemuksen säilyttämisessä remontin aikana, Ylönen tuumaa.
Asiakaspalautetta ja kyselyitä on sadellut, mikä on luonnollista muutosten keskellä.
– Olemme saaneet olla asiakkaiden apuna ihan eri tavalla, sillä muutokset aiheuttavat välillä hämmennystä jopa henkilökunnan sisällä, kun kokonaiset hyllylaivat vaihtavat Muutosryhmä Oy:n osaavien ammattilaisten käsissä paikkaa yhdessä tuokiossa, Ylönen kuvailee.
Hyllylaiva tarkoittaa jopa kymmenistä hyllymoduuleista koostuvia kokonaisuuksia, joita oikeilla välineillä pystyy liikuttelemaan vain muutaman ammattilaisen voimin. Ylösen mukaan jotkut asiakkaat saattavatkin välillä pysähtyä ihastelemaan Prismassa pelattavaa massiivista palapeliä ostosreissunsa lomassa.
Muutoksia infon aukioloaikoihin
Kun toimintaa kehitetään ja uudistuksia tehdään, vanhankin perään saattaa joku välillä haikailla. Esimerkiksi aiemmin kolikoilla toimivat säilytyslokerot ovat päivittyneet, kortilla toimiviin versioihin, mikä on saattanut aiheuttaa jollekulle yllätyksen.
Välillä suunnitelmia joudutaan myös arvioimaan uudelleen, jos lopputulos ei olekaan asiakkaan kannalta paras mahdollinen. Tällainen esimerkki on toisen pikakassa-alueen uudistuminen.
– Se jäi asiakkaiden kannalta hieman ahtaaksi, joten arvioimme kassojen sijoittelua uudelleen. Onneksi tämä on vielä mahdollista, Ylönen kertoo.
Nyt Mikkelin Prismalla on käytössään kaksi viidellä kassalla varustettua pikakassa-aluetta, joista toinen toimii laajoilla aukioloajoilla, toinen tarvittaessa. Kummassakin on kaksi niin sanottua takahihnalla varustettua kassaa, joiden luo voi helposti mennä isompienkin ostosten kanssa.
Pikakassat sekä jo pidempään käytössä ollut kerää ja skannaa -järjestelmä nostavat Ylösen mukaan suosiotaan jatkuvasti. Eikä mikään ihme, sillä ne helpottavat ja nopeuttavat kaupassa asiointia monella tapaa. Yhä useampi asiakas löytää helpotusta myös kätevästä kuljetusrobottipalvelusta, jota Mikkelissä tarjoavat Rantakylän ja Peitsarin S-Marketit sekä Nuijamiehen ja Savisillan Salet.
13. tammikuuta alkaen Mikkelin Prisman infopisteen aukio-oloajat muuttuivat niin, että info on auki maanantaista lauantaihin kello 8–20 ja sunnuntaisin suljettu.
– Uudistuksen myötä meille kuitenkin rakennettiin uusi linjakassa infon yhteyteen, josta infon aukioloaikojen ulkopuolella voi ostaa tupakkatuotteita sekä Veikkauksen tuotteita, Ylönen muistuttaa.
Huippulaatua Pieksämäeltä
Henkilökunnan puolesta kassapalvelupäällikkö Ylönen on riemuissaan erityisesti uusista kassapöydistä- ja kalusteista, jotka on toimittanut pieksämäkeläinen Checkmark Oy.
– Ne ovat modernit ja ergonomiset. Kassapöydissä on korkeussäädöt ja jopa sisäänrakennetut lämmittimet. Henkilöstö on arvokkain voimavaramme, ja on ihanaa, että työntekijöiden viihtyvyyteen ja ergonomiaan kiinnitetään tällä tavalla huomiota.
Checkmark Oy:n myyntipäällikkö Matti Pettinen kertoo, että yhteistyö Mikkelin Prisman kanssa alkoi kevään korvilla 2024.
Checkmark on Suomen johtava kassapöytien ja kassa-aluekalusteiden valmistaja, joka on toiminut Pieksämäellä vuodesta 1993. Tätä nykyä yritys työllistää kotikaupungissaan noin 50 työntekijää.
Checkmarkin tuotteiden kotimaisuusaste on Pettisen mukaan 95 prosentin luokkaa, eli äärimmäisen korkea.
– Esimerkiksi kassapöytiemme elektroniikka tulee Kuopiosta.
Checkmark Oy on vuosien saatossa laajentanut tuotteidensa toimitusta ensin Norjaan, sitten muualle Pohjoismaihin ja Eurooppaan.
– Markkinat Suomessa ovat rajalliset, mutta meillä on halu kasvaa, Pettinen sanoo.
Vaikka kassakalusteet eivät ole maailman teknisesti monimutkaisimpia vempeleitä, niihin on pakattu monenlaista kassaa operoivan työtekijän hommaa helpottavaa teknologiaa.
Hyvä esimerkki tästä on valokennolinja, joka pysäyttää hihnan liikkeen uuden ostoksen tullessa valokennon kohdalle. Näin automatiikka hoitaa, että tuotteet eivät vahingossa putoa kassanhoitajan syliin.
– Viimeiset kolme vuotta olemme valmistaneet vuosittain noin tuhat kassapöytää, tuhat itsepalvelukassaa ja tuhat kassaporttia. Lähes jokainen päivittäistavarakaupassa asioiva suomalainen on tekemisissä tuotteidemme kanssamme tavalla tai toisella pelkästään kävelemällä sisään kauppaan, Pettinen sanoo.
Jatkuvaan ja vaativaan käyttöön suunnitellut kassapöydät ovat kauppojen tärkeimpiä työvälineitä, ja ne tehdään kestämään. Yhden kassapöydän käyttöikä on noin 10–15 vuotta.
– Sopimukseen kuuluu myös huolto ja kassakalusteiden päivitykset niiden tulevan elinkaaren ajan, Pettinen huomauttaa.
Automaattikassojen yleistymisestä huolimatta Pettinen näkee, että henkilökunta on päivittäistavarakaupassa keskeisessä roolissa jatkossakin.
– Monelle kaupassa käynti on tärkeä päivittäinen sosiaalinen hetki, jonka aikana näkee myyjän lisäksi muitakin tuttuja. Ihmiskontakti on tärkeä juttu!
2.2.2025 | S-Etuja | Tapahtumat
1.2.2025 | S-Etuja
29.1.2025 | Paikallisia uutisia