Vastuullisuus Osuuskauppa Suur-Savossa


.

Sosiaalinen vastuullisuus

Osuuskauppa Suur-Savo työntekijämäärä oli vuoden 2023 aikana keskimäärin 1 400 henkeä, joten olemme Etelä-Savon suurin yksityinen työllistäjä. Lomakaudella Suur-Savon toimipaikkoihin työllistyy lisäksi yli tuhat kesätyöntekijää. Olemme näin ollen myös toimialueemme suurin yksityinen kesätyöllistäjä.

Edellä olevat luvut asettavat meille suuren vastuun työnantajana. Jotta saamme rekrytoitua ja pidettyä osaavaa työvoimaa, meidän on huolehdittava työntekijöistämme ensiluokkaisen hyvin. Erityinen vastuu meillä on myös työuraansa aloittavista nuorista, joille haluamme tarjota hyviä kokemuksia ensimmäisestä työpäivästä alkaen. Onnistuneeseen henkilöstötyöhän kuuluu monia osa-alueita, joista kerromme tässä sosiaalisen vastuun osiossa.

Työtyytyväisyys huippulukemissa

Henkilöstömme ajatuksia työpaikastaan ja työnantajastaan mitataan vuosittain Eezy Flow Oy:n tekemällä TYT-tutkimuksella. Eri osa-alueista syntyy ns. TYT-indeksi eli luku, joka kuvastaa henkilöstömme kokonaistyytyväisyyttä. Osuuskauppa Suur-Savo on yltänyt vuosia korkeimpaan AAA-luokitukseen. Vuonna 2022 indeksiluku 81,1 oli jopa kaikkien aikojen korkein suurten organisaatioiden sarjassa. Olimme ykkössijalla myös vuosina 2019 ja 2021 yli 1000 henkilöä työllistävien organisaatioiden sarjassa. Vuonna 2023 sijoituimme sarjassamme toiseksi. Niinpä Eazy Flow on myöntänyt meille vuosittain Suomen innostavin työnantaja -tunnustuksen.

Korkean työtyytyväisyytemme taustalla on muun muassa laadukas esihenkilötyö, joka on keskeinen työhyvinvoinnin takaaja. Toisaalta meillä on erinomainen yhteishenki ja yhdessä tekemisen kulttuuri. Merkitystä on myös poikkeuksellisen hyvillä ja monipuolisilla henkilöstöeduilla sekä tulospalkitsemisella. Vuosittain keväällä maksettavien, edeltävää vuotta koskevien tulospalkkioiden päälle henkilökuntamme on saanut viime vuosina ylimääräisiä tulospalkkioita muun muassa ns. joulurahan muodossa.

Henkilöstön saatavuus ja rekrytointi

Hyvällä työnantajakuvalla ja henkilöstön työtyytyväisyydellä on keskeinen merkitys myös osaavan henkilöstön saatavuuteen. Mielikuvat innostavasta työpaikasta ja hyvästä esihenkilötyöstä ovat yhä merkityksellisempiä etenkin nuorten keskuudessa. Osuuskauppa Suur-Savolla ei ole toistaiseksi merkittäviä haasteita työvoiman saamiseksi toimialueen kaupungeissa, mutta mentäessä kauemmaksi haja-asutusalueille on työvoiman löytäminen yhä vaikeampaa. Toisaalta esimerkiksi ravintola-alan ammattilaisista on pulaa kaikkialla Suomessa. Näihin haasteisiin etsimme jatkuvasti ratkaisuja, jotta liiketoimintamme häiriötön jatkuvuus voitaisiin taata toimialueen kaikissa osissa.

Henkilöstön pysyvyys perustuu niin ikään henkilöstön tyytyväisyyteen ja työhyvinvointiin. Palvelualoilla henkilöstön vaihtuvuus on kuitenkin merkittävää, emmekä työnantajana voi edes olettaa, että esimerkiksi nuoret työntekijät sitoutuvat samaan työhön vuosiksi tai vuosikymmeniksi. Se ei kuitenkaan vaikuta henkilöstön kohteluun. Työsuhteen pituudesta riippumatta pyrimme aina tarjoamaan parhaan mahdollisen kokemuksen.

Osuuskauppa Suur-Savossa on hyvin vakioitu rekrytointiprosessi, joka tähtää siihen, että jokaisessa haussa pätevin tai pätevimmät hakijat tulevat valituksi. Tärkeää on kuitenkin myös, että jokaiselle hakijalle ilmoitetaan haun lopputuloksesta. Hakuvaiheessa emme kysy hakijan ikää ja sukupuolta, koska ne eivät ole olennaisia tietoja osaamisen ja työssä menestymisen kannalta.

Onnistunut työura alusta loppuun

Uuden työntekijän aloittaessa keskeisessä roolissa on laadukas perehdytys. Olemme Suur-Savossa satsanneet viime vuosina sen kehittämiseen. Perehdyttäjiämme on koulutettu ja perehdytysmateriaalejamme uudistettu ja kehitetty sähköiseen muotoon. Käytössämme on myös perehdytysbotti, joka kyselee uuden työntekijän työsuhteen alkumetreillä kuulumisia ja palautteita.

Työsuhteen aikana keskeisen tärkeää on työssäjaksaminen ja työhyvinvointi. Työntekijöiden pysyminen työssä esimerkiksi ennenaikaisen eläköitymisen tai pitkien poissaolojen sijasta on sekä työnantajan että työntekijän etu. Osuuskauppa Suur-Savossa henkilöstötoimintojen asiantuntijat, työterveyshuolto ja esihenkilöt pyrkivät yhdessä huolehtimaan, että työryhmät ja yksittäiset työntekijät selviävät ja viihtyvät hyvin työssään, mutta työssä mahdollisesti kohdattaviin haasteisiin reagoidaan mahdollisimman aikaisessa vaiheessa. Sitä kutsutaan työkykyjohtamiseksi.

Jos kuitenkin ilmenee fyysisiä tai psyykkisiä haasteita, ristiriitoja tai mitä tahansa, joka on vaarantamassa työntekijän työkykyä, käytössämme on varhaisen tuen toimintamalli. Haasteiden ei tarvitse liittyä aina työhön, vaan myös yksityiselämän vaikeudet voivat heikentää työssä selviytymistä. Varhaisen tuen puitteissa työtä voidaan esimerkiksi sovitella yksilölle sopivammaksi. Tarvittaessa käymme työkykyneuvottelun, jossa yhdessä eri osapuolten kanssa etsimme parhaita ratkaisuja jatkoa ajatellen. Se voi tarkoittaa esimerkiksi työn muokkaamista omassa toimipaikassa, toimialan ja työtehtävien vaihtamista tai kuntoutusta, joka palauttaa työkyvyn. Työryhmissä ilmenevissä ristiriitatilanteissa puolestaan voimme hyödyntää työyhteisösovittelua, jossa etsitään ratkaisuja ongelmien ratkaisemiseksi.

Avainasemassa esihenkilötyö

Esihenkilö on avainroolissa hyvinvoivassa työyhteisössä. Siksi pyrimme varmistamaan aina kussakin ajassa tarvittavaa osaamista ja koulutamme esihenkilöitämme säännöllisesti. Koska monet prosessit ovat automatisoituneet ja työelämän vaateet muuttuneet, esihenkilöiden osaamisessa painopiste on siirtynyt yhä enemmän asioiden johtamisesta ihmisten johtamiseen. Siksi kaikki esihenkilömme ovat käyneet Peili-vuorovaikutusvalmennuksen. Hyvällä esihenkilöllä täytyy olla uskallusta puuttua tilanteisiin ja kykyä antaa niin hyvää kuin rakentavaakin palautetta työyhteisölleen.

Seuraamme johtamisen onnistumista säännöllisesti. Vuosittaisessa TYT-tutkimuksessa on mukana johtamislupausindeksi, minkä lisäksi kunkin toimipaikan kokonaisindeksiä seurataan. Jos indeksi laskee tietyn rajan alle, käymme eri osapuolten kesken neuvottelun, selvitämme syitä ja etsimme yhdessä ratkaisuja tilanteen parantamiseksi.

Myös esihenkilöitä valittaessa rekrytointi on avainroolissa. Osuuskauppa Suur-Savossa halukkaat ja kyvykkäät voivat myös kasvaa esihenkilön tai muuhun vastuurooliin. Tarjoamme koulutuspolkuja, joiden puitteissa valmennamme yhdessä S-ryhmän oma valmennus- ja osaamiskeskus Jollas Instituutin kanssa työntekijöitä vaihe vaiheelta yhä vastuullisempiin rooleihin. Se ei tarkoita aina esihenkilörooliin etenemistä, vaan osaamistaan voi syventää missä tahansa työroolissa.

Yhdenvertaisuus ja oikeus häiriöttömään työhön

Osuuskauppa Suur-Savon työyhteisöissä ei sallita minkäänlaista epäasiallista käytöstä työryhmien sisällä eikä asiakkaiden tai muiden ulkopuolisten taholta. Sitä varten meillä on kuvaus ja ohjeistus siitä, mikä on häirintää, kiusaamista tai muuta epäasiallista käytöstä ja mikä taas ei ole sellaista. Lisäksi kerromme työnantajan ja työntekijät velvollisuudet tällaisia tilanteita koskien sekä ohjeistamme, miten toimia näissä tilanteissa.

Työpaikan sisäisissä tapauksissa pyrimme siihen, että asiat saadaan sovittua työpaikalla osapuolten kesken tai erikseen järjestettävässä työyhteisösovittelussa. Työnantajana meitä velvoittaa jo laki, että saatuamme ilmoituksen häirinnästä meidän on ryhdyttävä toimenpiteisiin käytössä olevin keinoin.

Jos henkilöstömme joutuu asiakkaiden tai muiden ulkopuolisten tahojen epäasiallisen käytöksen kohteeksi, työnantajana ryhdymme välittömästi toimenpiteisiin asian tultua tietoomme. Henkilöstömme on myös perehdytetty ja ohjeistettu häirintätilanteita varten. Työntekijällä on oikeus tehdä selväksi, että toisen osapuolen toiminta ei ole hyväksyttävää, ja hänellä on myös oikeus olla palvelematta asiakasta, jos epäasiallinen käytös jatkuu. Toistuvissa tapauksissa asiakkaalle voidaan määrätä myös määräaikainen pääsykielto toimipaikkaan.

Jokaisen tarpeisiin sopivaa työtä

Tavoitteemme on, että tarjoamme henkilöstöllemme heidän elämäänsä sopivaa työtä. Lähtökohtamme on, että ne työntekijämme, jotka haluavat saada pääsääntöisen toimeentulonsa osuuskaupasta, sen saavat ja palkka riittäisi kohtuulliseen elämiseen. Kaupassa ja palvelualoilla tehdään paljon osa-aikatyötä. Koska palvelutyötä ei voi tehdä varastoon, tarvitsemme paljon henkilöstöä ruuhkahuipuissa. Näin ollen meillä on töissä myös osa-aikaisia työntekijöitä.

Teemme systemaattisesti töitä sen eteen, että halukkailla on mahdollisuus kasvattaa sopimustuntejaan. Tarjoamme osa-aikaisille myös lisätyötunteja, joilla voi kasvattaa ansioitaan. Tässä toimii hyvänä apuvälineenä sisäisen some-sovelluksemme. Se on kaikkien työntekijöidemme käytössä omalla puhelimella. Ilmoitamme siellä avoimet työvuorot, ja jokainen voi valita sieltä itselleen lisätunteja myös yli toimialarajojen.

Osuuskauppa Suur-Savossa on ollut kokeilussa yhteisöllinen työvuorosuunnittelu, jossa työntekijä poimii itse työvuoronsa suunnittelujärjestelmästä ja pystyy entistä paremmin yhteensovittamaan omaa työ- ja vapaa-aikaansa. Kokeilua on tehty osassa market- ja liikennekaupan toimipaikkojamme. Henkilöstö on ollut niin tyytyväistä, että laajennamme käytäntöä yhä useampiin toimipaikkoihin.

Kaikkien ääni kuuluville

Meillä on ollut käytössä jo useiden vuosien ajan koko S-ryhmän laajuinen sisäinen some, joka koostuu ryhmien ympärille rakentuvasta varsinaisesta sosiaalisen median palvelusta sekä pikaviestimenä toimivasta chat-palvelusta. Lisäksi etenkin esihenkilö- ja asiantuntijatyössä käytössämme on moderni digivälineiden kokonaisuus, joka mahdollistaa joustavan työskentelyn ajasta ja paikasta riippumatta.

Jokaisella työntekijällämme käytössä olevat viestintä- ja yhteistyövälineet mahdollistavat helpon, nopean ja monipuolisen yhteydenpidon oman työryhmän sisällä, mutta myös oman toimialan, osuuskaupan tai vaikka koko S-ryhmän laajuudessa. Jokainen suursavolainen voi ottaa kantaa ajankohtaisiin asioihin, antaa palautetta tai kehitysehdotuksia, jakaa parhaita käytäntöjä, tsempata työkavereita tai jakaa tunnelmapaloja toimipaikan arjesta tekstin, kuvien, videoiden jne. muodossa. Jokaisella on siis tasa-arvoinen mahdollisuus saada äänensä kuuluville.