Kaupassa hävikin hillitsemiseksi keksityt keinot purevat ja joskus nololta tuntuneesta punalapputuotteiden ostamisesta on tullut hitti. Merkittävä osa työstä hävikin minimoimiseksi tehdään kuitenkin jo ennen kuin tuotteet saapuvat kaupan hyllylle.
Osuuskauppa Suur-Savon ruokakaupoissa vanhaksi menossa olevia tuotteita on punalaputettu systemaattisesti jo yli 10 vuoden ajan. Henkilöstön aloitteesta lähtenyt punalaputettujen tuotteiden -60 % ilta-ale puolestaan vakiintui valtakunnalliseksi käytännöksi viisi vuotta sitten.
”Hävikin hallinta on osa vastuullista toimintaamme. Eniten hävikkiuhan alta pelastetaan kaupoissamme muun muassa pakattuja kala- ja lihatuotteita sekä paistopistetuotteita”, kertoo Osuuskauppa Suur-Savon marketkaupan toimialajohtaja Satu Nieminen.
”Ruokakuluissa säästäminen on merkittävä tekijä punalapputuotteiden ostamisessa, mutta yhä useampi valitsee punalapputuotteen myös ekologisista syistä ja osallistuakseen konkreettisella tavalla hävikin hillitsemiseen”, jatkaa Nieminen.
Datapohjainen tilaaminen vähentää huteja
Hävikin minimoiminen on jatkuvaa työtä, josta osa tapahtuu asiakkaille näkymättömissä. S-ryhmän ruokakaupoissa on käytössä yhteinen ennustepohjainen tilausjärjestelmä.
”Tuotteita tilataan sen verran, mitä myydään. Tämä on jatkuvaa tasapainoilua. Tilauksia ja saldoja ja jokaista hävikkiin kirjattua grammaa seurataan, jotta tiedämme mistä hävikkiä syntyy. Hävikin hallinnassa on pidetty tiukkaa linjaa jo vuosia ja hävikin osuus on saatu osuuskaupan alueella pienenemään merkittävästi. Myös punalaputetut hävi- ja leipistuotteet ovat suosittuja. Pelkästään hävi- ja leipispusseilla on saatu markettien biojäteluku puolittumaan. Hintatason noustessa hävikki on yhä tarkemmin suurennuslasin alla” kertoo Nieminen. “Seuraamme jatkuvasti tuotteiden menekkiä. Tavoitteenamme on edetä kohti hävikin puolittamista vuoteen 2030 mennessä.” Koko S-ryhmän tasolla markettien ruokahävikki on vähentynyt 18 prosenttia vuodesta 2014.
Hävikinhallinta on keskeistä marketkaupan lisäksi myös muilla S-ryhmän toimialoilla. Myös ravintoloiden ja hotellien hävikki on laskussa. Hävikkityöhön haetaan apua myös tekniikasta: ravintoloissa testikäytetään biovaakoja, joka antaa palautetta ja luo dataa ravintolassa syntyneestä hävikistä. Lisäksi osa ABC-ravintoloista ja S-ryhmän ravintoloista käyttää ruoan pelastuspalvelu ResQ Clubia ja viime vuonna palvelun kautta pelastettiin lähes 100 000 ruoka-annosta.
Lisätietoja:
Satu Nieminen, toimialajohtaja, Osuuskauppa Suur-Savo, P. 050 517 0374