15.3.2012
Kauppakeskuksissa tehdään paljon yhteiskunnallisesti merkittäviä isoja ja pieniä tekoja. Osuuskauppa Suur-Savon omistama kauppakeskus Stella on valittu Vuoden kauppakeskusteoksi vuonna 2012. Marraskuussa 2011 avattu kauppakeskus Stella voitti "Uuden ajan kauppakeskus" –teollaan. Stellassa ostos- ja ajanvietepaikat yhdistyvät saumattomasti toisiinsa aivan Mikkelin keskustassa torin laidalla.
Suomen kauppakeskusyhdistys järjesti kilpailun vuoden merkittävimmästä kauppakeskusteosta nyt kolmannen kerran. Voittajan valitsi tuomaristo, johon kuuluivat Marianne Heikkilä Marttaliitto ry:stä, Tiina Hänninen Bestseller Wholesale Finland Oy:stä, Heli Marjanen Turun Kauppakorkeakoulusta, Aleksi Neuvonen Demos ry:stä ja Marko Parkkinen Seedi Oy:stä. Valintakriteerinä oli kauppakeskusteko, joka on merkittävä, ajankohtainen ja innovatiivinen. Samoin kauppakeskusjohtamisen ja markkinoinnin näkökulmat kuin myös tuloksellisuus ja ympäristönäkökulmat vaikuttivat päätöksentekoon. Kauppakeskus Stella Mikkelistä vakuutti raadin teollaan "Stella luo uuden ajan kauppakeskuskonseptia".
Kauppakeskus Stella rakennettiin kunnioittaen C.L.Engelin 1830-luvulla suunnittelemaa asemakaavaa. Toteutuksessa onnistuttiin yhdistämään historiallisesti merkittävät rakennukset toiminnalliseksi lähikauppakeskukseksi.
– Stella on moderni kauppakeskus, jossa uusi kohtaa vanhan kitkattoman kauniisti. Kauppakeskus Stellan paikalla on Mikkelin kaupungin perustamisesta saakka käyty aktiivisesti kauppaa. Lähikauppakeskus Stella, jonka omistaa 57 000 asiakasomistajataloutta, rakennettiin torin, aseman, kirkkopuiston ja kirkon risteyskohtaan. Engelin kaavan mukaisesta keskusaukiosta muodostettiin katettu tähtitori kauppakeskuksen sydämeksi ja asiakkaiden olohuoneeksi, kertoo Osuuskauppa Suur-Savon toimitusjohtaja Heikki Hämäläinen.
Stellan lähtökohtana on ollut monipuolisemman ostoskulttuurin tuominen Suomeen ja oleskeluun houkuttelevan ilmapiirin luominen.
– Halusimme luoda yhtenäisen ja tunnelmaltaan leppoisan lähikauppakeskuksen, tilan, jossa kävijät voivat kokea tulevansa palvelluiksi. Erilaiset leponurkkaukset täydentävät Stellan monipuolista liike- ja palvelutarjontaa. Avarassa katutilassa voi järjestää erilaisia tapahtumia myös aukioloaikojen ulkopuolella, kertoo Osuuskauppa Suur-Savon marketkaupan johtaja Iiro Siponen.
Stella on lähikauppakeskus, jossa lähirakentaminen, lähipalvelu ja lähiruoka ovat keskeisiä teemoja.
– Lähiruoka sekä sen laaja saatavuus on kuluttajille yhä tärkeämpää. Lähi- ja luomuruoan vahva mukaan ottaminen selittyy suurella kysynnällä. Stellan sydän on kauppakeskuksen sisään rakennettu kaupungin kauppahalli, joka tarjoaa lähiruokaa ympäri vuoden. Myös ravintolamme hyödyntävät lähiruokaa aterioiden valmistuksessa, toteaa Iiro Siponen.
Kauppakeskus Stellan tunnus, identiteetti ja mainonnan konsepti on suunniteltu yhteistyössä SEK PROn kanssa. Tunnusluvut kertovat markkinoinnin tuloksellisuudesta. Avajaisviikonloppuna Stellassa oli reilu 65 000 kävijää, ensimmäisen kuukauden aikana reilu 400 000 kävijää, ja helmikuun 2. päivä rikottiin jo miljoonan kävijän raja. Mikkelissä on 45 000 asukasta, joten Stellaan tullaan siis kauempaakin ja yhä uudestaan. Marras-joulukuun myynti oli 8,5 miljoonaa euroa, vuosimyyntitavoite on 50 miljoonaa euroa.
– Alkuperäinen vuosikävijätavoite oli 2,5 miljoonaa ja ensimmäisen miljoonan rajan odotettiin rikkoutuvan vasta helmikuun puolivälissä, ystävänpäivän tienoilla. Odotuksemme ovat kuitenkin ylittyneet, joten kävijätavoitetta on syytä tarkistaa 3,5 miljoonaan kävijään vuositasolla, kertoo Osuuskauppa Suur-Savon toimitusjohtaja Heikki Hämäläinen.
Lisätietoja:
Heikki Hämäläinen, Osuuskauppa Suur-Savon toimitusjohtaja
Puh. 0500-553765
Iiro Siponen, marketkaupan johtaja
Puh. 050-5964053
Heli Kautonen, markkinointipäällikkö, Kauppakeskus Stella
Puh. 0440-157517
|
Kuvia tilaisuudesta on saatavissa BBM Oy:ltä Thea Ekholmin (thea.ekholm@bbm.fi) kautta
|
20.12.2024 | Paikallisia uutisia | Tapahtumat
17.12.2024 | Paikallisia uutisia
16.12.2024 | Paikallisia uutisia