Suur-Savon Leipomon historia on lähes yhtä pitkä kuin sen omistajan, Osuuskauppa Suur-Savon, historia. Vuonna 1916 perustettu osuuskauppa aloitti ensin Mikkelin Osuuskaupan nimellä, mutta kun toiminta oli laajentunut vuosien varrella Mikkelin kaupungin lisäksi Mikkelin maalaiskunnan, Juvan, Puumalan, Anttolan ja Hirvensalmen kuntien alueille, päätettiin nimeksi ottaa vuodesta 1923 lähtien Suur-Savon Osuuskauppa. Nykyinen nimi, Osuuskauppa Suur-Savo, tuli käyttöön, kun alueosuuskaupat muodostettiin 1980-luvulla fuusioimalla pienemmät osuuskaupat suuremmiksi, alueellisiksi toimijoiksi. Kun Suur-Savon Leipomo perustettiin vuonna 1925, Suur-Savon Osuuskauppa oli siis toiminut vajaan kymmenen vuoden ajan. Tässä historiakatsauksessa käydään läpi Suur-Savon Leipomon tarina kuvaamalla muutosta alun käsityövaltaisesta rinkelileipomosta tämän päivän teknologisesti kehittyneeksi leipäleipomoksi. Matkan varrella leivontaa on ehditty tehdä kolmessa eri kiinteistössä, jotka ovat nostaneet toiminnan aina uudelle tasolle.Leipomon historiaan on vaikuttanut niin ympäröivä yhteiskunta ja sen muutokset kuin maailmanpolitiikan myllerryksetkin. Muun muassa sota-aika vaikutti erityisesti leipomon valikoimiin sekä sen aikana että jälkikäteen. Teollistuminen ja teknologian kehittyminen on puolestaan näkynyt läpi vuosikymmenenien jatkuneena uusien koneiden ja laitteiden hankintana, joka on vaikuttanut suuresti leipomotyön luonteeseen. Ihmisten tarpeiden ja makumieltymysten muutoksilla on myös luonnollisesti ollut iso vaikutus etenkin leipomon valikoimiin. Tänä päivänä voi tuntua erikoiselta, että Suur-Savon Leipomon tärkeimpiä tuotteita ovat olleet alun perin rinkelit, joiden merkitys korppujen ohella oli suuri vielä 1970- ja 1980-luvuille asti. Niiden rooli on nykyään pieni, ja Suur-Savon Leipomon päätuoteryhmä on leivät. Nykyisin on kuitenkin huomioitava enemmän kuin koskaan aikaisemmin erilaisia tarpeita, jotka liittyvät esimerkiksi terveyteen, tuotteiden alkuperiin, eettisyyteen jne. Suur-Savon Leipomo on vastannut aina tarpeeseen, joka on ollut kuluttajien arvostuksissa erittäin korkealla erityisesti viimeisen vuosikymmenen ajan: suomalaiset arvostavat ja haluavat ostaa kotimaista – ja vieläpä paikallista, lähellä tuotettua ruokaa. Siksi esimerkiksi juuriltaan vahvasti eteläsavolainen Marskin Arinaruisleipä eri versioineen on pitänyt tiukasti ykköspaikkansa Suur-Savon Leipomon tärkeimpänä tuotteena ja valtakunnallisesti tunnetuimpana brändinä. Se ja muut leipomon kymmenet tuotteet vastaavat taatusti eteläsavolaisten ja Etelä-Savossa vierailevien paikallisruuan nälkään.
